Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. JGR,SAS
|

10 zwrotów często używanych przez ludzi o wysokiej inteligencji emocjonalnej

125
Podziel się:

Osoby, które są obdarzone wysoką inteligencją emocjonalną, nie skupiają się tylko na sobie i własnych odczuciach. W rozmowach zwracają też uwagę na emocje i punkt widzenia drugiej strony. Swobodnie używają słów i zwrotów, które sprawiają, że inni czują się ważni. Nie każdy ma takie umiejętności.

10 zwrotów często używanych przez ludzi o wysokiej inteligencji emocjonalnej
Ludzie o wysokiej inteligencji emocjonalnej komunikują się w sposób, który zachęca rozmówców do wyrażania uczuć - twierdzą eksperci CNBC. Fotografia ilustracyjna (Getty Images, Morsa Images)

Inteligencja emocjonalna, inaczej EQ lub EI (ang. emotional quotient lub emotional intelligence), to zdolność postrzegania, rozumienia, regulowania i wykorzystywania emocji w pozytywny sposób. Jest to cenne narzędzie, przydatne również w pracy. Dzięki niemu łatwiej m.in. budować relacje czy rozwiązywać konflikty.

Kathy i Ross Petras, autorzy książek i podcasterzy, którzy specjalizują się w zagadnieniach związanych z językiem, opracowali dla serwisu CNBC Make It listę kilkunastu zwrotów, których używanie świadczy o wysokiej inteligencji emocjonalnej. Wybraliśmy 10 szczególnie ważnych. Jeśli używasz ich codziennie, nawet o tym nie myśląc, prawdopodobnie masz "większą inteligencję emocjonalną, niż większość ludzi" - czytamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Smartfony mogą źle wpływać na naszą pracę. "Mózg musi dostać dawkę odpoczynku"

1. Czy możesz mi więcej o tym powiedzieć?

Ludzie o wysokiej inteligencji emocjonalnej komunikują się w sposób, który zachęca rozmówców do wyrażania uczuć i opowiadania o swoich doświadczeniach - twierdzą eksperci.

2. Rozumiem cię.

W ten sposób dajesz do zrozumienia, że przyjmujesz perspektywę drugiej osoby. Podobne zwroty, takie jak "Wiem, co masz na myśli" lub "Rozumiem, do czego zmierzasz" sygnalizują, że naprawdę słuchasz rozmówcy.

3. Jak się z tym czujesz/co o tym myślisz?

Aby sprawić, że ludzie poczują się docenieni i szanowani, należy poświęcić uwagę i czas, by zrozumieć ich punkt widzenia.

4. Nie mam pewności, co jest nie tak. Możesz to, proszę, wyjaśnić?

Podobne zwroty to np.: "Czy możesz, proszę, doprecyzować?" lub "Mówisz, że [X]. Czy dobrze to rozumiem?". Ważne, żeby nie reagować negatywnie na problem, tylko zaprosić rozmówcę do szczegółowego podzielenia się swoimi przemyśleniami - radzą eksperci.

5. Co dokładnie masz na myśli?

W ten sposób proponujesz rozmówcy, by przedstawił swój pomysł w inny sposób lub dostarczył więcej szczegółów, które pozwolą ci lepiej zrozumieć jego intencje. To nie to samo, co prośba o powtórzenie tego, co zostało już powiedziane - czytamy.

6. Świetna robota!

Wyrażenie szczerego uznania i wobec czegoś, co zrobili inni, buduje pozytywną atmosferę.

7. Oboje/obie/obaj macie dobre argumenty. Spróbujmy poszukać wspólnego rozwiązania.

Wykorzystanie tej frazy, poprzez uznanie odmiennych punktów widzenia, może stanowić pomocną dyplomatyczną strategię podczas rozwiązywania konfliktów - wskazują eksperci.

8. Chętnie poznam twoją opinię na ten temat.

Ta i podobne frazy, takie jak "Czy mogę prosić cię o radę?" lub "Czy miałbyś coś do dodania?" są bezcenne. Dając innym szansę, by poczuli się kompetentni i pomogli ci, sprawisz, że pomyślą o tobie bardzo pozytywnie – czytamy w CNBC Make It.

9. Przepraszam

Gdy się pomylisz, przyznaj to i przeproś. Według ekspertów "posiadanie zdrowej dawki pokory jest powszechne wśród osób o wysokiej inteligencji emocjonalnej".

10. Dziękuję

Uprzejmość to nie tylko oznaka wysokiej inteligencji emocjonalnej, ale też sposób okazywania szacunku innym. To z kolei sprawia, że są oni bardziej przychylni wobec nas. Zawsze warto pamiętać o "proszę", "dziękuję" i "nie ma za co".

rozwój osobisty
praca
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(125)
Gogers
6 dni temu
A nadal nie ma komu szafy wnieść na górę. Same one. Do budy
Maria
7 miesięcy temu
Autor po szkoleniach korporacyjnych?
Twój nick
9 miesięcy temu
Oto słowa zupełnie obce obecnie rządzącym z pisu.
szablon
12 miesięcy temu
jak roboty.
Z UK
12 miesięcy temu
Normalne zwroty w rozmowach biznesowych w UK. Czy to oznacza ze wszyscy biznesmeni w UK maja wysoka inteligencje emocjonalna?
...
Następna strona