15 mln użytkowników ma "karmić" polskie AI. InPost startuje z Bielikiem
InPost uruchamia akcję społeczną "Nakarm Bielika" i oddaje w ręce użytkowników polski model językowy. Każda rozmowa z czatem w aplikacji InPost Mobile ma pomagać w trenowaniu rodzimego AI, które ma konkurować z globalnymi gigantami.
Prezes InPostu Rafał Brzoska poinformował na platformie X o starcie akcji społecznej "Nakarm Bielika", realizowanej wspólnie z Fundacją SpeakLeash. W jej ramach użytkownicy aplikacji InPost Mobile zyskali dostęp do polskiego modelu językowego Bielik LLM, z którego mogą korzystać bezpłatnie – a każda interakcja ma wspierać jego dalszy rozwój.
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile
Specjalna sekcja z czatem Bielik została uruchomiona w aplikacji InPost Mobile. Model dostępny jest także pod adresem Bielik.ai, jednak tylko wersja w aplikacji InPost oferuje dostęp do danych z internetu w czasie rzeczywistym. Jak podkreśla Brzoska, oznacza to realne wsparcie trenowania modelu przez ponad 15 mln użytkowników aplikacji.
"Budowanie własnej narodowej tożsamości w AI wymaga czasu i zaangażowania społeczności" – napisał prezes InPostu. Jego zdaniem inicjatywa "Nakarm Bielika" to pierwszy krok w stronę stworzenia polskiego modelu językowego zdolnego rywalizować z najlepszymi dużymi modelami językowymi na świecie - zaznacza Brzoska.
Dom wielopokoleniowy z naturalnych materiałów. Jego cena cię zaskoczy
Polskie AI trenowane przez 15 mln użytkowników
Bielik.ai to model stworzony przez Fundację SpeakLeash na superkomputerach Akademickiego Centrum Komputerowego "Cyfronet" Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, oparty na lokalnej wiedzy i doświadczeniu.
Akcja ma charakter społeczny – korzystanie z czata jest nieodpłatne, a każde zadane pytanie pomaga ulepszać polski kontekst językowy, kulturowy i społeczny modelu. InPost zachęca użytkowników do aktualizacji aplikacji, która będzie udostępniana w sklepach App Store i Google Play stopniowo w ciągu dwóch dni.
InPost jest strategicznym mecenasem Fundacji SpeakLeash od listopada 2025 r. Spółka wspiera fundację finansowo i merytorycznie oraz zasiada w jej Radzie Biznesowej. Jak podkreśla Brzoska, wdrożenie Bielika do aplikacji InPost to kolejny etap zacieśniania współpracy i inwestowania w polskie kompetencje technologiczne.
"Jako polska firma wierzymy w lokalną innowację oraz potencjał polskich naukowców i przedsiębiorców" – zaznaczył prezes InPostu, dodając, że rozwój rodzimego AI ma zapewnić bezpieczniejsze i trafniejsze rozwiązania, lepiej rozumiejące polski język i realia społeczne.