6 słów, przez które inni mogą uznać cię za słabą osobę. Lepiej wyrzuć je ze słownika
Bez względu na zajmowane stanowisko, warto mieć na uwadze, jakim językiem posługujemy się w biurze. Nasze słowa często decydują o tym, w jaki sposób jesteśmy postrzegani. Są takie wyrażenia, na które warto uważać, mając na uwadze naszą markę i autorytet.
Nadużywanie niektórych czasowników może podkopywać zdolność do inspirowania innych i sugerować słuchaczom, że nie jest się do końca pewnym siebie. Według autorki serwisu Fastcompany.com Judith Humphrey jest sześć czasowników, które mogą hamować nasz rozwój w pracy.
1. Myślę
Czasownik "myśleć" nie brzmi jednoznacznie. Lekko pozbawia mocy to, co po nim następuje. Mówi raczej o rozważaniu stanowiska, a nie o jego podjęciu. W sytuacjach zawodowych lepiej powiedzieć "Mam dobry pomysł" niż "Myślę, że mam dobry pomysł"
2. Potrzebuję
Użycie wyrażenia "potrzebuję" wywołuje u mówiącego poczucie zależności, a nie obowiązku i odpowiedzialności ze strony zespołu. Aby wzbudzić większość pewność siebie, lepiej zamienić "potrzebuję" na stanowcze, ale uprzejme sformułowania, jak "Proszę, przekaż mi ten raport do następnego piątku".
3. Chcę
Podobnie jak w przypadku "potrzebuję", czasownik "chcę" sugeruje, że osoba mówiąca nie otrzymuje od współpracownika tego, czego oczekuje. Lepszym sposobem, zamiast powiedzenia "Chcę, abyś poprawił jakość swojej pracy", jest przedstawienie faktów: "Twoja praca nad tym raportem musi być wyższej jakości", co powoduje, że ciężar odpowiedzialności spoczywa na pracowniku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Money. To sie liczy
Lepiej powiedzieć "Uważam, że moje wynagrodzenie i wyniki w ciągu ostatniego roku stanowią mocne argumenty za podwyżką" niż "Chcę podwyżki", co odwołuje się do emocji i sygnalizuje brak pewności siebie.
4. Przypuszczam
Zgadywanie oznacza niepewność. Powiedzenie "Przypuszczamy, że nasz zysk na koniec roku będzie minimalnie lepszy niż w roku ubiegłym" warto zamienić na "Oczekujemy, że nasz zysk za cały rok będzie wyższy niż w roku ubiegłym". Zamiast przypuszczania, warto użyć najbardziej pewnego wyrażenia, jakie odpowiada sytuacji.
5. Mam nadzieję
Wyrażenie "mam nadzieję" ma charakter modlitewny i sugeruje, że mówiący ma niewielką kontrolę nad wynikiem. Zamiast używać tych słów, lepiej postawić na stwierdzenia bardziej wzmacniające i budujące zaufanie.
Zamiast "Mam nadzieję, że zdobędziemy tego klienta" lepiej powiedzieć: "Nie mogę się doczekać wygranej" lub "Wiem, że dacie z siebie wszystko".
6. Zakładam, że
Podobnie jak "przypuszczam", określenia typu "domniemywam", "zakładam" dają sygnał, że tak naprawdę nie zależy nam na załatwieniu jakiejś sprawy i nie jesteśmy w pełni zaangażowani.
Okazywanie obojętności może negatywnie wpływać na autorytet osoby mówiącej. Zamiast powiedzieć "Zakładam, że się pojawię", lepiej użyć słów: "Przyjdę, chcę usłyszeć, co masz do powiedzenia".