A1 z ważną obwodnicą. "Nikt nie wierzył, że uda się przed końcem roku"

A1 na wysokości Częstochowy zmienia się w ekspresowym tempie. Po zerwaniu umowy z firmą Sallini Polska, na plac budowy wszedł nowy wykonawca, a 20 km nowej drogi ma zostać oddane przed końcem roku.

20 km nowej drogi ma zostać oddane przed końcem roku.
Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA
Przemysław Ciszak

- Gdy pod koniec lipca wykonawcy wchodzili na opuszczony plac budowy nikt nie wierzył, że uda się przed końcem roku oddać trasę do ruchu - podkreślał Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Po zerwaniu umowy z firmą Sallini Polska, konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe z Wrocławia, BUDIMEX z Warszawy oraz BUDPOL z Częstochowy weszło na plac budowy autostrady A1 pod Częstochową 25 lipca. W ostatni dzień lipca ruszyły już prace nawierzchniowe.

Plan jest taki, aby 20 km odcinek obwodnicy został nieudostępniony do ruchu jeszcze w 2019 roku. Nowa droga ma wyprowadzić tranzyt z Częstochowy.

"To co dziś widzimy na budowie to efekt ciężkiej pracy firm Budimex, Budpol i Strabag. Przypomnijmy, poprzedni wykonawca zrealizował poniżej 50 proc. prac." - chwali postępy GDDKiA.

Jak podkreślał Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu, wykonano 50 proc. prac na 20 km drogi w standardzie autostradowym w ciągu trzech i pół miesiąca. Prace toczyły się przez całą dobę przez 7 dni w tygodniu.

"Na trasie głównej leży już całość nawierzchni betonowej i bitumicznej, trwa malowanie oznakowania poziomego, montaż barier i ogrodzenia" - podała GDDKiA.

Obecnie kierowcy mogą korzystać z 480 km autostrady A1. Kolejne 102 km wciąż są w budowie. W sumie przebiegająca przez środek Polski autostrada A1 w sumie będzie miała około 580 km długości i połączy Gdańsk z granicą z Czechami w Gorzyczkach.

Łączny koszt budowy wszystkich odcinków A1, będących w gestii GDDKiA (to znaczy bez 152-km odcinka koncesyjnego), to ponad 23 mld zł. Z czego blisko 12,5 mld zł zostanie dofinansowana przez Unię Europejską.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a