Amazon Prime Day to dwudniowe wydarzenie zakupowe dla tzw. użytkowników usługi Prime, czyli takich, którzy korzystają z subskrypcji premium dającej dostęp do promocji czy darmowych dostaw. Pierwszy Prime Day zorganizowano w 2015 r. w dziewięciu krajach z okazji 20-lecia Amazona.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów podczas takich wydarzeń jak Amazon Prime Day? Nieuczciwi sprzedawcy podnoszą ceny produktów na krótko przed promocją, aby później kusić klientów pokaźnymi obniżkami. Niektóre firmy oferują promocję w stylu "drugi produkt za pół ceny", gdy w rzeczywistości chodzi np. wyłącznie o produkt tej samej marki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Różnice w cenach sygnałem dla klienta
Przede wszystkim warto sprawdzić ceny produktów w kilku sklepach internetowych. Rozbieżności potrafią sięgać kilkudziesięciu złotych - takie różnice powinny obudzić naszą czujność.
Dobrym pomysłem będzie też przegląd historii cen danego produktu. W sieci znajdziemy kilka serwisów, które to ułatwiają.
Trzeba pamiętać też, że zakupy podczas wyprzedaży nie różnią się pod względem praw konsumenta od zakupów w innym czasie. Przysługuje nam m.in. prawo do reklamacji zakupionego towaru. Na jej złożenie mamy dwa lata, a sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź. Przez cały ten czas mamy prawo żądać doprowadzenia naszego produktu do stanu zgodnego z umową. Jeśli sprzedawca tego nie zrobi w wymaganym terminie, reklamację uznaje się za zasadną.
Reklamacje i zwroty. Co warto wiedzieć?
Według polskiego prawa w przypadku sklepów stacjonarnych to firma ustala zasady dotyczące zwrotów. To znaczy, że może określić ich termin, albo w ogóle ich nie uwzględniać. W sklepach internetowych jest inaczej - możemy odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu dwóch tygodni od dokonania zakupu.
W trakcie zakupów online uważajmy na to, komu przekazujemy nasz dane osobowe. Ich gromadzenie powinno być adekwatne do celu, w jakim są przetwarzane. Może się okazać, że podczas zakupów w sieci zostaniemy poproszeni o podanie PESEL-u. Sklepy internetowe takiej informacji zdecydowanie nie potrzebują. Jeśli zostaniemy o to poproszeni, najprawdopodobniej celem działania strony, która wysłała taką prośbę, jest wyłudzenie naszych danych.
Pomoc UOKiK
Z pomocą w problemach z kupionym towarem przychodzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK oferuje bezpłatną pomoc prawną poprzez infolinię konsumencką lub mail. Jeśli potrzebujemy wsparcia w bardziej złożonych sprawach warto skontaktować się z rzecznikiem konsumentów. Poradnictwem konsumenckim zajmuje się też Inspekcja Handlowa.