Awaria BLIK-a. Minister: atak na polską infrastrukturę rozliczeniową
1 listopada doszło do awarii BLIK-a. Użytkownicy w całej Polsce zgłaszali problemy. W sobotę od godzin porannych niemożliwe było wygenerowanie kodów ani wysłanie przelewów na telefon. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski pisze o ataku DDoS "na polską infrastrukturę rozliczeniową".
System płatności BLIK przez kilka godzin zmagał się z poważną awarią. Jak wynika z raportów użytkowników portalu Downdetector, co najmniej od godziny 8.30 niemożliwe było generowanie kodów BLIK, a także wykonywanie przelewów na telefon. Problemy potwierdzali klienci wielu banków, w tym m.in. Millennium i Alior Banku.
Odnotowujemy czasowe problemy z funkcjami BLIK-a. Pracujemy nad tym, aby usługa działała bez zakłóceń. O wszelkich zmianach w tym zakresie będziemy informować na bieżąco - potwierdziła w rozmowie z money.pl Klaudia Rombalska z biura prasowego BLIK-a.
BLIK poinformował w sobotę przed południem, że "od godziny 10:33 użytkownicy BLIK-a nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji".
Szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaznaczył w serwisie X, że jest to atak hakerski. "Od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową, co wpływa na płynne działanie płatności - na przykład BLIKiem. Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku" - czytamy.
– W takiej jesteśmy sytuacji. Mieliśmy do czynienia z atakiem zewnętrznym, o czym mówił wicepremier Gawkowski. To taki czas – zagrożenie ze strony wschodniej, ale też działalność grup przestępczych powoduje, że ataki na infrastrukturę były, są i będą – powiedział w rozmowie z money.pl dr Przemysław Barbrich, dyrektor zespołu Komunikacji i PR Związku Banków Polskich.
Przedstawiciel ZBP podkreśla, że najważniejsze jest bezpieczeństwo środków klientów. – Awaria została bardzo szybko usunięta, a atak zlokalizowany. Najważniejsze, że środki klientów są bezpieczne, bo system jest bezpieczny – zaznaczył.
Użytkownicy relacjonują problem
"Od co najmniej 45 minut nie można generować kodów, portale płatnicze wyłączyły usługę, a infolinie banków nic nie wiedzą" – relacjonowała jedna z użytkowniczek w mediach społecznościowych.
Tak nas widzą na świecie. "Nie walczycie o stołki"
Na platformie X pojawiły się liczne wpisy potwierdzające usterkę. "Awaria BLIK, przynajmniej w Banku Millennium. Nie działa kod BLIK ani BLIK zbliżeniowy" – napisał jeden z internautów.
Alior Bank potwierdził na platformie X, że "mogą występować problemy z płatnościami BLIK. Przepraszamy za utrudnienia. Zachęcamy do skorzystania z innych form płatności".
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.