BLIK znów na celowniku. "Zewnętrzny atak DDoS"
"Obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIK-iem" - poinformowała platforma w mediach społecznościowych po godz. 14. Ponad cztery godziny później ogłoszono, że problemy powinny ustąpić. Do ostatniego ataku doszło 1 listopada.
Aktualizacja: Biuro prasowe BLIK-a poinformowało, że od godz. 18 problemy powinny już ustąpić.
Z informacji publikowanych przez użytkowników w mediach społecznościowych wynika, że BLIK-iem nie da się zapłacić zbliżeniowo, ani kodem - aplikacje nie generują sześciocyfrowych kodów umożliwiających płatność. Inni deklarują, że kody się generują, pieniądze są pobierane z konta, ale odbiorcy nie otrzymują płatności.
Doniesienia o awarii potwierdził operator tego systemu rozliczeń."Obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIKIEM. Trwają prace nad przywróceniem płynności działania" - poinformowała firma na platformie X.
Jak pracować, żeby nie zwariować?- Miłosz Brzeziński w Biznes Klasie
Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.
"Od około 18.00 użytkownicy BLIK-a nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji. Działanie systemu jest stale monitorowane w celu zapewnienia jego pełnej płynności" - poinformowało biuro prasowe.
Zablokowane środki. Co robić po awarii BLIK-a?
Co z klientami, którym podczas próby zapłacenia za pomocą BLIK-a pobrano pieniądze z konta, ale transakcja nie doszła do skutku?
"Użytkownicy, których transakcja została zatwierdzona, a pieniądze zostały zablokowane na rachunku, powinni automatycznie otrzymać ich zwrot. Jeśli nie nastąpi to w ciągu 48h, zalecamy kontakt z bankiem, wydawcą aplikacji mobilnej, z której realizowana była płatność" - poinformowało biuro prasowe BLIK-a w odpowiedzi na pytania money.pl.
Atak DDoS na BLIK z 1 listopada
Przypomnijmy, że w sobotę 1 listopada doszło do ostatniej awarii BLIK-a. Użytkownicy w całej Polsce zgłaszali problemy. Od godzin porannych niemożliwe było wygenerowanie kodów ani wysłanie przelewów na telefon. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski pisał o ataku DDoS "na polską infrastrukturę rozliczeniową".
- To taki czas – zagrożenie ze strony wschodniej, ale też działalność grup przestępczych powoduje, że ataki na infrastrukturę były, są i będą – powiedział w sobotę w rozmowie z money.pl dr Przemysław Barbrich, dyrektor zespołu Komunikacji i PR Związku Banków Polskich.
Później resort poinformował, że tego dnia CSIRT otrzymał 1157 zgłoszeń zagrożeń cyberbezpieczeństwa, w tym o 293 incydentach.
Źródło: X.com, PAP