Bon turystyczny. Kto dostanie pieniądze z reklamacji?

Nadal nie wiadomo, jak rozpatrywać reklamacje usług opłaconych bonem turystycznym. Przedsiębiorcy zastanawiają się, komu i w jakiej formie zwracać pieniądze w przypadku, gdy są zastrzeżenia do wykonanej usługi.

Bon turystyczny. Nie wiadomo, komu zwracać pieniądze.
Źródło zdjęć: © WP
oprac.  WZ

Bonem turystycznym można opłacić rezerwację w hotelu. Można też z góry zapłacić za cały pobyt. Jeśli jednak klient będzie chciał reklamować usługę, to nie wiadomo komu w takiej sytuacji zwrócić pieniądze.

– Ustawa jest lakoniczna i pisana szybko. Nic więc dziwnego, że są problemy z jej interpretacją. Nie jest np. jasne, kto otrzyma zwrot za niewypełnioną usługę hotelarską po potrąceniu kosztów rezerwacji. Ustawa nie reguluje też, co powinien zrobić usługodawca, który źle wywiązał się z umowy. Nie wiadomo, do kogo trafią środki po wszczęciu procedury reklamacyjnej – do niezadowolonego klienta czy do POT. Są też wątpliwości, czy bon można odsprzedać – wylicza w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Piotr Cybula, radca pracy specjalizujący się w prawie turystycznym.

Jak podaje dziennik, odpowiedzi na pytania o zwrot pieniędzy nie udziela też Polska Oranizacja Turystyczna, która odsyła dziennikarzy do resortu rozwoju.

Oglądaj też: Zwolnienie ze składek na trzy miesiące i co dalej? Zapytaliśmy prezes ZUS

– POT nie ponosi odpowiedzialności za usługi przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego. Rodzic ma prawo do reklamowania usługi turystycznej, ale to, czy reklamacja zostanie uznana, zależy od przedsiębiorcy – mówi "Rzeczpospolitej" Grzegorz Cendrowski, rzecznik prasowy POT.

Hotelarze mają też problem ze zwrotami opłat za rezerwację. W wielu obiektach rezygnacja z rezerwacji jest możliwa po potrąceni pewnej części kwoty. Na jakie konto i w jakiej formie dokonać zwrotu? Tego przedsiębiorcy nie wiedzą.

– Znaków zapytania jest dużo. Bon to pozytywna, acz niedopracowana inicjatywa. Liczę na reakcje i wyjaśnienia Polskiej Organizacji Turystycznej – mówi "Rzeczpospolitej" Marek Łuczyński, prezes zarządu Polskiej Izby Hotelarstwa.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin