Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Boom na tankowce LNG. Chińskie stocznie z rekordowymi zamówieniami

17
Podziel się:

Zamówienia na tankowce do przewożenia LNG dla chińskich stoczni potroiły się. Państwo Środka zdobywa rynek. Podpisało kontrakty na 45 gazowców o łącznej wartości szacowanej na 9,8 mld dol. Chiny skorzystały z tego, że Korea Południowa, która wiedzie prym w tym biznesie, została zasypana zamówieniami na obsługę katarskiego eksportu ze złóż North Field.

Boom na tankowce LNG. Chińskie stocznie z rekordowymi zamówieniami
Zbiornikowiec LNG (Getty Images, Felix Cesare)

Chiny szybko podbijają rynek nowo budowanych tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego - donosi Reuters. Podpisały kontrakty na budowę 45 gazowców. To około pięciokrotnie więcej niż zamówienia z 2021 roku, oraz aż 30 proc. wszystkich tegorocznych zamówień na 163 nowe gazowce - wynika z danych firmy Clarksons Research.

Wartość kontraktów dla chińskich stoczni szacowana jest na 9,8 mld dol. Jak wyjaśnia Reuters, lokalni i zagraniczni armatorzy zwracają się do chińskich stoczniowców o specjalistyczne statki, ponieważ długie stocznie dominującej na rynku Korei Południowej są w pełni zarezerwowana.

To efekt gigantycznej ekspansji na rynku gazowym Kataru. Koreańscy armatorzy zostali zasypani zamówieniami na statki do obsługi dostaw z  pola North Field. Popyt rośnie również w samych Chinach po tym jak Pekin podpisał najdłuższą umowę na dostawy LNG właśnie z Katarem. Poza tym Chiny potrzebują około 80 statków do transportu LNG z USA. Chiny będą kupować 20 milionów ton amerykańskiego gazu rocznie.

Jak zauważa Reuters, mieszcząca się w Szanghaju stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding jest jedyną chińską stocznią, która ma doświadczenie w budowie dużych zbiornikowców LNG. Od 2008 roku dostarczyła ich na rynek dziesiątki. W tym roku pozyskała 75 proc. nowych zamówień w Chinach.

Część zamówień trafiło jednak również do armatorów, którzy dopiero niedawno uzyskali certyfikat na budowę membranowych zbiornikowców LNG. Chodzi o dwie inne stocznie China Merchants Heavy Industry i Yangzijiang Shipbuilding.

Reuters przypomina, że zbiornikowce LNG, podobnie jak lotniskowce, należą do najtrudniejszych jednostek do budowy. Ich budowa trwa nawet 30 miesięcy. W przypadku samych zbiorników membranowych 200 pracowników spędza dwa miesiące na spawaniu ścian barierowych wykonanych z cienkiej jak papier stali.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(17)
Piotr
rok temu
Szkoda że ta Stepka nie dotyczyła budowy takich zbiornikowców a teraz już pozamiatane -stepka zaginęła tak jak ta teczka z gotowymi ustawami Pani Szydło.Za PO-PSL mówili że było żle ,Panie Boże teraz to jest Kosmos Zła .Tamte zło to pikuś.
pawel
rok temu
A czy nie Donald zalatwil stocznie .
TOm
rok temu
Kiedyś w Polsce też były stocznie jednak proniemieckie partie nie pozwoliły im istnieć. Oni zawsze martwili się co powie i napisze Niemiec.
straty
rok temu
Skroplony gaz nie nadaje się do użytku i szkodzi zdrowiu.
Ula
rok temu
Polacy maja już 1 milion polskich elektryków i tanie mieszkania zgodnie z obietnica Pana Jarka i Mateusza ?