Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|
aktualizacja

Budowa dróg. Rząd musi dosypać miliardy, by nie stracić unijnych funduszy

15
Podziel się:

Oferty wykonawców znacznie przekraczające założony kosztorys będą akceptowane przez inwestorów drogowych i kolejowych. Rząd już dorzucił na ten cel z budżetu kilka miliardów złotych, bo jest ryzyko, że dofinansowanie unijne przepadnie. Gorzej mają samorządy, które do swoich inwestycji nie mają już z czego dorzucić.

13.03.2019. Budowa drogi ekspresowej S3. Opóźniony odcinek Lubin - Polkowice, na którym trwa zimowy przestój do 15 marca, jednak za kontynuowanie prac wykonawca żąda dodatkowego wynagrodzenia.
13.03.2019. Budowa drogi ekspresowej S3. Opóźniony odcinek Lubin - Polkowice, na którym trwa zimowy przestój do 15 marca, jednak za kontynuowanie prac wykonawca żąda dodatkowego wynagrodzenia. (fot. P.Dziurman/REPORTER)

Jak pisze "Rzeczpospolita", w lutym rząd dołożył do Krajowego Programu Kolejowego 3,2 mld zł. Dzięki temu PKP PLK będzie mogło akceptować oferty, które nawet o 70 proc. przekraczają kosztorys.

Podobnie będzie w przypadku inwestycji drogowych. GDDKiA akceptuje oferty przekraczające kosztorys, a jednocześnie łagodzi warunki przetargów Czasem oznacza to jednak okrojenie inwestycji, jak na ekspresówce S14 koło Łodzi, gdzie będzie mniej węzłów.

Dotychczasowa polityka odwoływania przetargów i rozpisywania nowych nie może być kontynuowana, bo Polska może stracić pieniądze z obecnej unijnej perspektywy. To jednak oznacza, że budowa dróg i linii kolejowych musi być droższa.

Zobacz także: Obejrzyj: firmy uciekają z placów budowy nowych dróg

- Kończy się polityka odwlekania - mówi gazecie Adrian Furgalski, wiceszef Zespołu Doradców Gospodarczych Tor. - Tam, gdzie projekt okaże się optymalny, rząd będzie dopłacał - dodaje.

Gorzej może być z lokalnymi inwestycjami drogowymi, które finansują samorządy. Tutaj możliwości dosypania pieniędzy do puli na kontrakty są znacznie bardziej ograniczone. Samorządy są już mocno zadłużone, nie mają skąd wziąć pieniędzy na wkład własny.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(15)
Czyżby
5 lata temu
przestali kraść na nam się należy,prezesów swoich spółek, ojca belzebuba, i zaczęli te pieniądze dorzucać.
OB
5 lata temu
Nowy pomysł PIS NA OSZCZĘDNOSCI BUDOWAĆ DROGI WĘSZĘ I KRUTSZĘ I BEZ ZJAZDÓW
myślę
5 lata temu
Jak będą chcieli 20 miliardów, to też dostaną. Czy PiS czy PełO, dla wszystkich ta drogowa megalomania jest najważniejsza. Jak zbudują do końca te drogowe monstra to wtedy dopiero będzie raj i dobrobyt że hej. Jak w Hiszpani
Zera z PiS
5 lata temu
No to był bon- mot PiS Polska w ruinie całkowicie fałszywy zresztą a teraz będzie prawdziwy bon mot "budowa dróg i tras kolejowych za rządu PiS " w całkowitej ruinie i rozkładzie. Nie tylko że nic nie budują ale podpisują kontrakty w ceną tak wysoką na ich wykonanie że biją absolutne rekordy świata budowy 1.km tras.
Nieudaczny Pi...
5 lata temu
Jak budowało drogi PO PSL to widać jeżdżąc po całym kraju a jak buduje drogi PiS to też widać. To znaczy nie buduje praktycznie wcale. I jak przepadną pieniądze z UE na ich budowę i budowę tras kolejowych a jest to bardzo realne to będzie to koniec PjS.