Chińczycy kupili fabrykę w Polsce. Zatrudnią 300 osób

W 2026 r. ruszy zakład w Koninie, który od brytyjskiego Johnson Mattey przejęła chińska spółka JD Energy Europe. Do końca roku potrwa modernizacja. Początkowo pracę znajdzie 300 osób, ale możliwe jest zatrudnienie 800 pracowników - pisze next.gazeta.pl.

Zakład JD Europe Energy w KoninieZakład JD Europe Energy w Koninie
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, UM Konin | Petair, mat. prasowe
Piotr Bera
oprac.  Piotr Bera

Chińczycy kupili zakład w 2024 r. i przez kolejny rok modernizują go, żeby dostosować technologię do produkcji materiałów do akumulatorów elektrycznych w elektrykach. Produkcja ruszy w 2026 r.

"Fabryka dysponuje dużym terenem, kompletnymi budynkami, laboratoriami oraz infrastrukturą pomocniczą, a także posiada wszystkie wymagane pozwolenia środowiskowe, co znacznie przyspieszy realizację projektu. Dodatkowo fabryka jest wyposażona w rozbudowane instalacje elektryczne i połączenia z siecią energetyczną, a w okolicy istnieje możliwość budowy farm wiatrowych i fotowoltaicznych, co pozwoli na osiągnięcie 100 proc. zaopatrzenia w zieloną energię" - napisano w raporcie, który opublikował rok temu lokalny serwis lm.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Friz kończy karierę influencera i buduje imperium - Biznes Klasa Young

Po miesiącach prac plany azjatyckiego inwestora nie uległy zmianie - nadal zakłada, że uda się uruchomić fabrykę na początku 2026 r. Zdaniem Pawła Adamowa, zastępcy prezydenta Konina, zakład będzie tak duży jak huta. Polityk zapowiedział w Radiu Poznań, że do fabryki ruszy miejska linia autobusowa.

Problemy Brytyjczyków

Brytyjska firma Johnson Mattey planowała ruszyć z produkcją kilka lat temu, lecz nie udało się - w 2021 r. inwestycję wstrzymano.

Za zakupem zakładu w Koninie stoi Bai Houshan, którego majątek w 2023 r. Bloomberg oszacował na 1,2 mld dol. Firma Ronbay Technology, której spółką-córką jest JD Energy Europe, "dominuje na kluczowym segmencie światowego rynku elektrod katodowych, które są podstawowym elementem baterii do pojazdów elektrycznych i stanowią od 30 do 50 proc. kosztów komponentów" - pisał w 2023 r. "Financial Times".

Wyprodukowane w Koninie materiały trafią do Europy. - Chcemy stać się kluczowym graczem w przyszłości czystej energii w Europie - tłumaczy chińska firma, którą cytuje lm.pl.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X