Coca-Cola pozywa rosyjską Koka-Kolę. Etykiety identyczne z amerykańskim oryginałem
Koncern Coca-Cola Company pozwał rosyjską firmę Koka-Kola Kompanii, zarejestrowaną w Osetii Południowej. Amerykanie domagają się sądowego zakazu wykorzystywania ich marki przez Rosjan. "I nie chodzi o pryncypia, ale o ogromne pieniądze" - pisze "Rzeczpospolita".
Choć pozew został złożony 8 września, to do rozprawy nie doszło ze względu na rzekome naruszenia proceduralne, na których usunięcie Coca-Cola Company ma czas do 15 października. Według agencji RIA Nowosti chodzi o "nieprawidłowe uiszczenie opłaty państwowej i brak wyciągu z rejestru prawnego powoda".
W marcu 2022 r. Coca-Cola ogłosiła zawieszenie działalności w Rosji po tym, jak z rozkazu Władimira Putina kraj ten napadł na Ukrainę. W czerwcu tego samego roku koncern poinformował, że zaprzestał sprzedaży i produkcji Coca-Coli, Sprite'a i Fanty w Rosji.
Jednak Coca-Cola nadal jest obecna na rosyjskim rynku. Rosyjska spółka zależna OOO Coca-Cola HBC Eurasia pod koniec lipca 2022 r. zmieniła nazwę na OOO Multon Partners i rozpoczęła produkcję lokalnego odpowiednika popularnego napoju, nazywając go inaczej - Dobra Cola. "Pomimo obiecanego wycofania Amerykanie wciąż zarabiają na rosyjskim rynku, płacą Kremlowi podatki, wspierając w ten sposób rosyjską wojnę" - podkreśla "Rz".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Płatności to ostatni bastion suwerenności. Czy Polska obroni się przed dominacją Big Techów?
Coca-Cola kontra Koka-Kola
Rosyjski "Kommiersant" informował z kolei, że spółka Koca-Kola Kompanii, zarejestrowana w Osetii Południowej, zaoferowała sieciom handlowym w Rosji dostawę napojów marki Coca-Cola, produkowanych lokalnie.
"Etykieta oferowanych przez Rosjan napojów jest, według materiałów wizualnych, identyczna z amerykańskim oryginałem, zauważyła gazeta, powołując się na prezentację dla sprzedawców detalicznych" - czytamy. I właśnie tego "podobieństwa" dotyczy spór sądowy, jaki Amerykanie wytoczyli rosyjskiej firmie.
Od 1996 r. znak towarowy Coca-Cola jest uznawany w Rosji za powszechnie znany znak towarowy dla napojów bezalkoholowych, co daje mu prawo bezterminowej rejestracji i ochrony, bez konieczności odnawiania co 10 lat. Ponadto nie traci ważności, nawet jeśli nie jest używany.