Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Coraz bliżej budowy terminala w Gdańsku. Gaz-System zawarł porozumienie

4
Podziel się:

Proces przetargowy na budowę pierwszego polskiego terminala FSRU zbliża się do końca. Do ostatniego etapu przeszli inwestorzy z Japonii i Norwegii. Gaz-System zawarł z nimi porozumienie dotyczące warunków dostawy gazowca, o czym poinformowały spółka i przedstawicielka rządu.

Coraz bliżej budowy terminala w Gdańsku. Gaz-System zawarł porozumienie
Gazowiec "Lech Kaczyński" w Świnoujściu (zdj. ilustracyjne) (East News, Przemek Swiderski/REPORTER)

W grze o budowę polskiego terminala FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) pozostało już tylko dwóch inwestorów. Do kolejnego etapu przeszły oferty japońskiego Mitsui OSK Lines i norweskiej firmy BW LNG.

Kolejne rozstrzygnięcia w sprawie budowy terminala gazowego

We wtorek pełnomocniczka rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska w serwisie X poinformowała, że Gaz-System zawarł "porozumienia z międzynarodowymi armatorami zmierzające do czarteru jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sojusz przeciwko Chinom. "Polska dobrze postawiła"
Pływający terminal to dopełnienie długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i wzmacniania bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu. Nie zwalniamy tempa – napisała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.

Swój komunikat w serwisie X zamieściła też spółka Gaz-System. Przekazała w nim, że "zawarła porozumienie tzw. Term Sheet z dwoma armatorami określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki FSRU". Jednostka ta w przeszłości ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego.

Nadal trwa postępowanie przetargowe, które w drugim etapie ma wyłonić jednego dostawcę spośród dwóch wstępnie wybranych, z którym podpisana zostanie umowa czarterowa (Time Charter Party). Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku – przekazał Gaz-System.

Wcześniej pojawiły się doniesienia w mediach, że w grze pozostał jeden oferent. Serwis portalmorski.pl przekazał, że rozpatrywana jest wyłącznie oferta Norwegów.

Czym będzie terminal w Zatoce Gdańskiej?

Planowany przez Gaz-System projekt budowy Terminala FSRU 1 zakłada umiejscowienie w okolicach Gdańska pływającej jednostki przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Na początku września Gaz-System przekazał, że rozpoczyna rejestrację uczestników w ramach wiążącej fazy procedury Open Season dla terminala FSRU 2. Chodzi o ewentualne umiejscowienie w sąsiedztwie FSRU 1 drugiej pływającej jednostki, zdolnej do wyładunku, procesowego składowania i regazyfikacji LNG.

Terminal FSRU 2 ma być przystosowany do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Więc po zsumowaniu zdolności obu planowanych pływających jednostek FSRU wartość wzrasta do 10,6 mld m sześc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
Trzaskovsky
6 miesięcy temu
Ale po co nam ... skoro już w Hamburgu taki mają ?
Patron
6 miesięcy temu
Taka ciekawostka. Czy wiecie ze skroplony gaz jest bardziej niebezpieczny dla klimatu i srodowiska niz wegiel?
Rafał
6 miesięcy temu
Po co w Polsce budować skoro już jest w Niemczech.
dgen
6 miesięcy temu
dzięki Bogu Tusk zaczyna rządzić dopiero za miesiąc. Na 100% by zablokował tą kolejną "pisowską megalomanię".