Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

CPK otrzymało dofinansowanie UE na projekt linii kolejowej do czeskiej granicy

24
Podziel się:

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Lotniczego otrzymała z Unii ponad 7 mln zł na dokumentację przygotowawczą budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i dalej do istniejącej linii pomiędzy Chybiem a Żorami. Będzie to część nowego połączenia Katowice - Ostrawa.

Pociąg nareszcie dojedzie do Jastrzębia Zdroju, które jest obecnie największym polskim miastem bez dostępu do kolei.
Pociąg nareszcie dojedzie do Jastrzębia Zdroju, które jest obecnie największym polskim miastem bez dostępu do kolei. (iStock.com)

- Inwestycja ma dwa wymiary - lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, jednego z największych miast w Unii Europejskiej, które nie ma dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu i Warszawy z różnych kierunków. Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do Portu Lotniczego Solidarność - powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, brakującego połączenia kolejowego o charakterze transgranicznym pomiędzy Chybiem a Żorami, Jastrzębiem-Zdrój a przejściem granicznym Polska - Czechy.

Całkowita wartość projektu to ponad 14 mln zł, z czego połowę będą stanowiły środki unijne z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).

- Uzyskanie wsparcia finansowego, przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna, i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem - dodał pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.

Zobacz także: Obejrzyj także: Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach - fundacja dedykowana lokalnym biznesom

Zgodnie z Programem kolejowym CPK projekt stanowi odcinek szprychy numer 7 CPK - Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) - Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) - Czechowice-Dziedzice - Jastrzębie-Zdrój - granica państwa.

Jest to pierwsza część projektu globalnego, który finalnie obejmie prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory-granica państwa. Wartość projektu globalnego szacowana jest na około 300 mln euro, przypomniano.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z [punktu widzenia interesów kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(24)
Koleancjusz
4 lata temu
Najpierw było likwidowanie torów a teraz bliżej nieokreślona wspólnota daje pieniądz na odbudowę. To durnota jest.
Zibi
4 lata temu
No, ale Unia daje pieniądze tylko na remont chodników.
Plk
4 lata temu
CPK - pieniądze wyrzucone w błoto.
elblazanie
4 lata temu
Dlaczego miasto Elbląg 130 tys byłe miasto wojewódzkie jest tak omijane cz rozbudowa kolei.Linia kolej nadzalewowa upada KIEDY remont torów stacji.Czy naprawde PIS nie wie że Elbląg istnieje.Bedzie przekop czym z portu przewozić się bedzie towary.
zefir
4 lata temu
Największa głupota to megalomania i przerost ambicji nad możliwościami i potrzebami. W historii Europy byli już tacy i jak skończyli !!!
...
Następna strona