Notowania

technologie
29.11.2019 12:52

Cyfrowe musi znaczyć bezpieczne

Liderzy technologiczni wypracowują nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa danych w sieci. To warunek konieczny do wzrostu zaufania w cyfrowym świecie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Shutterstock.com)

Wiele wskazuje na to, że cyfrowe bezpieczeństwo i etyczne przetwarzane danych, w wersji akceptowanej przez szerokie spektrum konsumentów, będzie w nadchodzących miesiącach jednym z największych wyzwań dla świata online. Globalnie, 9 na 10 osób uważa ochronę danych za bardzo ważną, lecz tylko 25 proc. pytanych twierdzi, że firmy bardzo dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie przetwarzania danych osobowych (badanie Mastercard, 2019). Przed fintechami, firmami finansowymi i technologicznymi stoi zatem wyzwanie: zbudowania uniwersalnych, cyfrowych rozwiązań, służących zabezpieczaniu danych w sieci oraz zwiększania zaufania do cyfrowych usług. Technologicznie i organizacyjnie obie kwestie nie są łatwe, ale gra jest warta świeczki.
- W dłuższej perspektywie firmy, które zbudują zaufanie klientów dzięki etycznemu przetwarzaniu danych, nawet jeśli wiąże się to z koniecznością poniesienia nakładów w krótkim terminie, poradzą sobie najlepiej w gospodarce opartej na danych – podkreśla Jules Polonetsky, dyrektor generalny organizacji Future of Privacy Forum.

e-zaufanie to podstawa

Analitycy Accenture szacują, że tylko do 2025 r. wartość firm, uwrażliwionych i świadomych w kwestiach cyfrowego zaufania, może wzrosnąć o całe 5 bln USD. Bezpieczna tożsamość w sieci to bowiem mniej fraudów, ale i więcej błyskawicznych oraz wygodnych transakcji przy niższych kosztach ich procesowania. To szansa zarówno m.in. dla administracji, jak i e-commerce czy open bankingu.

- Ponad połowa badanych przez nas klientów deklaruje, że chętniej skorzystałaby z usług firmy czy organizacji stosującej przejrzyste zasady przetwarzania danych. Zaufanie przekłada się bezpośrednio na biznes - zaznacza Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

Jedną z nowych koncepcji pomagających chronić dane osobowe użytkowników w sieci ma być cyfrowa tożsamość. Jak to działa? Chodzi o to, żeby użytkownik miał łatwą kontrolę nad swoimi danymi, które dziś udostępnia dziesiątkom, jeśli nie setkom różnych instytucji i firm. Dane te są często słabo chronione, co czyni je podatnymi na ataki hakerów. Problem mogłaby rozwiązać nowa technologia służąca potwierdzaniu tożsamości online chroniąca dane osobowe użytkownika i pozwalająca w inteligentny sposób dzielić się z dostawcami cyfrowych usług tylko na czas i tylko tymi danymi niezbędnymi do zawarcia konkretnej transakcji. Ważne, żeby takie rozwiązanie było uniwersalne i akceptowane przez instytucje na całym świecie.

Dziś weryfikacja tożsamości online wciąż związana jest z fizycznym lub cyfrowym dowodem, zarządzanym przez zewnętrzną instytucję – to np. paszport, prawo jazdy czy dane użytkownika. Mastercard i Microsoft zawiązali sojusz technologiczny, by to zmienić i by każdemu zapewnić bezpieczny, natychmiastowy sposób weryfikowania tożsamości cyfrowej. Niezależnie od tego, kto i kiedy prosi o jej potwierdzenie.

- Cyfrowa tożsamość to podstawa determinująca, jak ludzie żyją, pracują i bawią się na co dzień. Wierzymy, że ludzie powinni mieć nad nią pełną kontrolę – tłumaczy Joya Chika, wiceprezes ds. korporacyjnych w Microsoft.

Etyka i biometria

Dopóki jednolity standard cyfrowej tożsamości nie zostanie opracowany, gracze oferujący usługi w sieci, tacy jak firmy fintech, instytucje finansowe czy e-sprzedawcy, mają do dyspozycji technologie już działające, choć jeszcze nie wszechobecnie stosowane. Jedną z nich, która w najbliższych latach będzie dynamicznie zyskiwać na popularności, jest biometria. Pozwala ona pewniej niż kiedykolwiek wcześniej potwierdzić tożsamość użytkownika, aby dać mu poczucie bezpieczeństwa, jednocześnie pozwalając biznesowi uniknąć różnego rodzaju oszustw. Do dyspozycji są rozwiązania już sprawdzone, takie jak autentykacja na bazie odcisku palca czy skanu rysów twarzy. Nowa generacja technologii, tzw. biometria behawioralna, pozwala jednak dodać kolejną warstwę bezpieczeństwa i weryfikować użytkownika na podstawie jego zachowania. Takie rozwiązanie, analizujące, jak użytkownik korzysta z myszki i klawiatury, jak trzyma telefon czy jak porusza się po serwisie internetowym dostawcy, oferuje NuData, kanadyjski startup przejęty przez Mastercard dwa lata temu.

- Według badań, przeciętny internauta posiada w sieci średnio aż 150 różnych profili do logowania. Jednocześnie, problem kradzieży tożsamości to problem głównie online. Do tego ponad 30 proc. pytanych przez nas osób przyznaje, że zapisuje swoje hasła w notatniku lub w cyfrowej formie. A to zwiększa szanse na to, że zobaczy je niepowołana osoba – mówi Aleksander Naganowski.

Nasze życie coraz częściej toczy się w sieci, co daje użytkownikom szansę korzystania z nowej generacji usług i rozwiązań, które działają szybciej, są wygodniejsze i dają szersze możliwości. Ale nowe możliwości oznaczają też nowe zagrożenia i wyzwania, dlatego dostawcy muszą zapewnić użytkownikom usług online poczucie bezpieczeństwa, zgodnie z zasadą, że zaufanie jest fundamentem sukcesu w internetowym biznesie.

O Impact fintech’19

Jakie są najważniejsze priorytety technologiczne sektora na 2020 rok? W jaki sposób wdrożenie rozwiązań chmurowych zwiększy przewagę konkurencyjną instytucji finansowych oraz jak instytucje finansowe mogą wspierać transformację przyjazną dla klimatu? To pytania, na które odpowiedzą światowi liderzy świata fintech, spotykający się 4 i 5 grudnia na Impact fintech’19. Dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 8 ścieżek tematycznych zgromadzą łącznie ponad 200 speakerów i ponad 2 tys. uczestników. Do Katowic przyjadą istotni dla branży politycy i menadżerowie z Polski i regionu CEE.

Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm i instytucji związanych z sektorem fintech, jak Narodowy Bank Polski, PKO Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Bank Pekao, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, BNP Paribas, Alior Bank, Ministerstwo Cyfryzacji, mBank, Google, Mastercard, Polski Fundusz Rozwoju, PayU, Wirecard, Tauron, Blik, Bluemedia, Allegro, Vivus, Fundacja Polska Bezgotówkowa oraz Operator Chmury Krajowej.

Wśród potwierdzonych mówców Impact fintech’19 znaleźli się m.in.: Marko Wenthin z Penta, Laura Navaratnam z FCA, Dele Atanda z metaME, Max Schertel z N26, Chris Skinner z 11:FS, Diana Paredes z Suade Labs, Husayn Kassai z Onfido, Elliott Limb z Mambu oraz Utena Treves z Wefox, a także Teresa Czerwińska z Narodowego Banku Polskiego, Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Rozwoju, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Michał Krupiński z Pekao, Adam Marciniak z PKO BP i Bartosz Berestecki z PayU. Przyjedź do Katowic zapoznaj się z najnowszymi trendami zmieniającymi krajobraz globalnego rynku finansowego. Jaki będzie następny krok w fintechowej rewolucji?

Dowiesz się tego na Impact fintech’19.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz