Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KOL
|
Materiał partnera: ImpactCEE

Cyfryzacja szansą na przetrwanie

2
Podziel się:

Firmy, które zwlekają z transformacją cyfrową, w perspektywie kolejnego dziesięciolecia mogą zniknąć z rynku. W tej chwili cyfryzacja to nieunikniony proces – bez względu na wielkość i profil przedsiębiorstwa. Według danych raportu Boston Consulting Group tylko co trzecia transformacja cyfrowa osiąga założone cele. Jednak firmy, które uwzględnią sześć elementów, zwiększą radykalnie szanse na sukces.

Cyfryzacja szansą na przetrwanie
(Adobe Stock)

Transformacja cyfrowa trwa, ale wielu przedsiębiorców wciąż nie do końca wie, na czym powinna polegać. Dodatkowo firmy są na różnych stopniach zaawansowania technologicznego, a to również mocno wpływa na skuteczny proces cyfryzacji.

Technologia nie zastąpi zmiany myślenia

Badanie na temat transformacji cyfrowych firm, przeprowadzone przez BCG, pokazuje, że aż 70 proc. z nich nie spełnia założonych celów. Mówiąc wprost – nie udają się. Przedsiębiorcy, którym transformacja się udała, podkreślają, że kluczem do sukcesu jest przede wszystkim radykalna zmiana sposobu myślenia na takie, w którym technologia jest tylko tylko częścią procesu. Bez tego kolejne kroki nie przyniosą oczekiwanych skutków. Badanie wskazuje sześć podstawowych czynników, które składają się na końcowy sukces.

Po pierwsze – zintegrowana strategia z jasnymi celami transformacji

Większość firm podejmuje próby ustalenia i wyboru odpowiedniej strategii, ale w zaledwie 40 proc. przypadków udaje się pokonać przeszkody na drodze do stworzenia prawdziwie zintegrowanego planu działania. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku silna wizja i cel, które zmobilizują całą organizację, a sama strategia musi realnie wpisywać się w możliwości kadrowe i budżetowe przedsiębiorstwa.

Po drugie – zaangażowanie kierownicze od kierownictwa średniego szczebla po dyrektorów generalnych

Samo zaangażowanie kierownictwa to w wielu przypadkach niestety za mało. Wdrażanie zmian bardzo często wymaga intensywnych działań ze strony menedżerów średniego szczebla. Niezbędne jest także dostrzeganie zagrożeń wynikających z transformacji, takich jak chociażby redukcja zatrudnienia wynikająca z wdrażania nowych technologii i automatyzacji.

Po trzecie – praca z talentami

Przedsiębiorstwa bardzo często nie posiadają wystarczającego zaplecza kadrowego, a władze firmy nie doceniają potencjału swoich pracowników. Z badań wynika, że tylko jedna na cztery firmy na drodze do transformacji jest w stanie wyeliminować tego typu przeszkody. Przedsiębiorcy, którzy skutecznie przeprowadzili swoje firmy przez proces transformacji, podkreślają rolę zaangażowania ludzi, którzy w branży cyfrowej uważani są za ekspertów i dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom są w stanie odpowiednio pokierować zespołem.

Po czwarte – dynamiczne podejście do zarządzania zmianami

Tutaj najważniejsza jest elastyczność, szukanie kompromisów i analizowanie różnych rozwiązań – szczególnie ważne w sytuacji, gdy na drodze do zmian pojawiają się niespodziewane problemy. W wielu przypadkach to nie tylko zmiana technologii, ale również nastawienia samych pracowników.

Po piąte – skuteczne monitorowanie postępów w kierunku określonych wyników

Analiza postępów procesu transformacji cyfrowej jest jednym z najważniejszych narzędzi. Wskaźniki finansowe i operacyjne pozwalają na podejmowanie szybkich decyzji, a także reakcję na ewentualne zmiany oraz wprowadzanie niezbędnych poprawek. Niezwykle ważna jest ścisła współpraca pomiędzy różnymi działami firmy i sprawna wymiana informacji.

Po szóste – właściwie dobrana technologia

Sprawna transformacja możliwa jest jedynie przy wykorzystaniu odpowiedniej technologii. Narzędzia, nawet w obrębie jednego przedsiębiorstwa, szczególnie globalnego, mogą różnić się w zależności od regionu. Ma to swoje plusy: skuteczne rozwiązania wdrożone w jednym oddziale mogą być bardzo szybko wprowadzone na całym świecie. W tej kwestii warto mieć obiektywnych doradców, którzy dobiorą technologię do specyfiki i potrzeb organizacji.

Transformacja cyfrowa to ambitne, skomplikowane, ale w dzisiejszych czasach nieuniknione przedsięwzięcie. Jeżeli jednak zmiany zostaną wprowadzone skutecznie, zmieni firmę i dostosuje jej funkcjonowanie do wymagań klientów i dynamicznie zmieniającej się cyfrowej rzeczywistości.

Kluczowa rola CIO

W wyniku postępującej cyfryzacji zmienia się również rola CIO (Chief Information Officer). Dziś szefowie firm czy zarządy oczekują, że dyrektor IT nie tylko będzie zajmował się rozwojem i utrzymaniem platformy technologicznej, ale również, że jego działania będą miały realny wpływ na rozwój biznesowy firmy.

- W dzisiejszej rzeczywistości CIO ma ważną rolę do odegrania. Rozumiejąc technologię i szanse jakie ona stwarza, CIO staje się prawdziwym partnerem biznesowym, pracującym u boku swoich kolegów i koleżanek z zarządu. Staje się współodpowiedzialny za wprowadzanie innowacji i pomysłów generujących przychody w całej firmie. Ta rola wymaga od CIO nie tylko doskonałego rozumienia biznesu i strategii firmy, czy błyskawicznie ewoluującej technologii, ale również wymaga nowych umiejętności, takich jak: zarządzanie multidyscyplinarnymi zespołami, doskonała komunikacja i przywództwo. Na tym stanowisku nie ma miejsca na stagnację, bowiem obszar, w którym CIO dzisiaj funkcjonuje, jest niezwykle dynamiczny. Dlatego CIO musi być osobą stale zdobywającą wiedzę, otwartą na nowe podejścia i potrafiącą efektywnie kierować zmianą. Coraz częściej widuje się CIO w ścisłych zarządach firm i jest to właściwy kierunek – zauważa Łukasz Margański z biura BCG Platinion w Warszawie, które zajmuje się doradztwem strategicznym w zakresie transformacji cyfrowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Materiał partnera: ImpactCEE
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
nhh
rok temu
Dlatego(?) rzad wprowadza nowy podatek na sprzet i technologie do cyfryzacji firm. "Reprograficzny". Dziwne, ale jednak.
rączka
rok temu
a przede wszystkim nastaje ERA SZPIEGOWANIA