Transformacja cyfrowa trwa, ale wielu przedsiębiorców wciąż nie do końca wie, na czym powinna polegać. Dodatkowo firmy są na różnych stopniach zaawansowania technologicznego, a to również mocno wpływa na skuteczny proces cyfryzacji.
Technologia nie zastąpi zmiany myślenia
Badanie na temat transformacji cyfrowych firm, przeprowadzone przez BCG, pokazuje, że aż 70 proc. z nich nie spełnia założonych celów. Mówiąc wprost – nie udają się. Przedsiębiorcy, którym transformacja się udała, podkreślają, że kluczem do sukcesu jest przede wszystkim radykalna zmiana sposobu myślenia na takie, w którym technologia jest tylko tylko częścią procesu. Bez tego kolejne kroki nie przyniosą oczekiwanych skutków. Badanie wskazuje sześć podstawowych czynników, które składają się na końcowy sukces.
Po pierwsze – zintegrowana strategia z jasnymi celami transformacji
Większość firm podejmuje próby ustalenia i wyboru odpowiedniej strategii, ale w zaledwie 40 proc. przypadków udaje się pokonać przeszkody na drodze do stworzenia prawdziwie zintegrowanego planu działania. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku silna wizja i cel, które zmobilizują całą organizację, a sama strategia musi realnie wpisywać się w możliwości kadrowe i budżetowe przedsiębiorstwa.
Po drugie – zaangażowanie kierownicze od kierownictwa średniego szczebla po dyrektorów generalnych
Samo zaangażowanie kierownictwa to w wielu przypadkach niestety za mało. Wdrażanie zmian bardzo często wymaga intensywnych działań ze strony menedżerów średniego szczebla. Niezbędne jest także dostrzeganie zagrożeń wynikających z transformacji, takich jak chociażby redukcja zatrudnienia wynikająca z wdrażania nowych technologii i automatyzacji.
Po trzecie – praca z talentami
Przedsiębiorstwa bardzo często nie posiadają wystarczającego zaplecza kadrowego, a władze firmy nie doceniają potencjału swoich pracowników. Z badań wynika, że tylko jedna na cztery firmy na drodze do transformacji jest w stanie wyeliminować tego typu przeszkody. Przedsiębiorcy, którzy skutecznie przeprowadzili swoje firmy przez proces transformacji, podkreślają rolę zaangażowania ludzi, którzy w branży cyfrowej uważani są za ekspertów i dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom są w stanie odpowiednio pokierować zespołem.
Po czwarte – dynamiczne podejście do zarządzania zmianami
Tutaj najważniejsza jest elastyczność, szukanie kompromisów i analizowanie różnych rozwiązań – szczególnie ważne w sytuacji, gdy na drodze do zmian pojawiają się niespodziewane problemy. W wielu przypadkach to nie tylko zmiana technologii, ale również nastawienia samych pracowników.
Po piąte – skuteczne monitorowanie postępów w kierunku określonych wyników
Analiza postępów procesu transformacji cyfrowej jest jednym z najważniejszych narzędzi. Wskaźniki finansowe i operacyjne pozwalają na podejmowanie szybkich decyzji, a także reakcję na ewentualne zmiany oraz wprowadzanie niezbędnych poprawek. Niezwykle ważna jest ścisła współpraca pomiędzy różnymi działami firmy i sprawna wymiana informacji.
Po szóste – właściwie dobrana technologia
Sprawna transformacja możliwa jest jedynie przy wykorzystaniu odpowiedniej technologii. Narzędzia, nawet w obrębie jednego przedsiębiorstwa, szczególnie globalnego, mogą różnić się w zależności od regionu. Ma to swoje plusy: skuteczne rozwiązania wdrożone w jednym oddziale mogą być bardzo szybko wprowadzone na całym świecie. W tej kwestii warto mieć obiektywnych doradców, którzy dobiorą technologię do specyfiki i potrzeb organizacji.
Transformacja cyfrowa to ambitne, skomplikowane, ale w dzisiejszych czasach nieuniknione przedsięwzięcie. Jeżeli jednak zmiany zostaną wprowadzone skutecznie, zmieni firmę i dostosuje jej funkcjonowanie do wymagań klientów i dynamicznie zmieniającej się cyfrowej rzeczywistości.
Kluczowa rola CIO
W wyniku postępującej cyfryzacji zmienia się również rola CIO (Chief Information Officer). Dziś szefowie firm czy zarządy oczekują, że dyrektor IT nie tylko będzie zajmował się rozwojem i utrzymaniem platformy technologicznej, ale również, że jego działania będą miały realny wpływ na rozwój biznesowy firmy.
- W dzisiejszej rzeczywistości CIO ma ważną rolę do odegrania. Rozumiejąc technologię i szanse jakie ona stwarza, CIO staje się prawdziwym partnerem biznesowym, pracującym u boku swoich kolegów i koleżanek z zarządu. Staje się współodpowiedzialny za wprowadzanie innowacji i pomysłów generujących przychody w całej firmie. Ta rola wymaga od CIO nie tylko doskonałego rozumienia biznesu i strategii firmy, czy błyskawicznie ewoluującej technologii, ale również wymaga nowych umiejętności, takich jak: zarządzanie multidyscyplinarnymi zespołami, doskonała komunikacja i przywództwo. Na tym stanowisku nie ma miejsca na stagnację, bowiem obszar, w którym CIO dzisiaj funkcjonuje, jest niezwykle dynamiczny. Dlatego CIO musi być osobą stale zdobywającą wiedzę, otwartą na nowe podejścia i potrafiącą efektywnie kierować zmianą. Coraz częściej widuje się CIO w ścisłych zarządach firm i jest to właściwy kierunek – zauważa Łukasz Margański z biura BCG Platinion w Warszawie, które zajmuje się doradztwem strategicznym w zakresie transformacji cyfrowych.
Materiał sponsorowany przez ImpactCEE