Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Część energii z farm na rzecz okolicznych mieszkańców. Poprawka w ustawie wiatrakowej

12
Podziel się:

Autopoprawka do tzw. ustawy wiatrakowej, opublikowana w poniedziałek na stronach sejmowych, przewiduje partycypację lokalnej społeczności w korzyściach z lokalizacji na danym terenie elektrowni wiatrowej. Resort środowiska oczekuje, że dzięki tej zmianie zwiększy to akceptację społeczną do ustawy.

Część energii z farm na rzecz okolicznych mieszkańców. Poprawka w ustawie wiatrakowej
Zmiany w ustawie wiatrakowej. (Flickr, Valerie Everett, (CC BY-SA 2.0))

Część energii z farmy wiatrowej ma trafiać na rzecz społeczności lokalnej. Przewiduje to zgłoszona przez resort środowiska autopoprawka do tzw. ustawy wiatrakowej.

W uzasadnieniu do projektu ustawy podano, że polega ona na dodaniu rozwiązań umożliwiających partycypację lokalnej społeczności w korzyściach, jakie niesie lokalizacja na danym terenie elektrowni wiatrowej. Obecnie zakres przedmiotowy ustawy obejmuje zasady partycypacji mieszkańców gminy w korzyściach z lokalizacji elektrowni wiatrowych. Dodano, więc definicję mocy zainstalowanej oraz mieszkańca gminy.

Wskazano też, że kolejna z proponowanych w autopoprawce zmian polega na dodaniu nowego art. 6h, który zakłada przeznaczenie przez inwestora realizującego inwestycję polegającą na budowie elektrowni wiatrowej co najmniej 10 proc. mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowej stanowiącej przedmiot tej inwestycji do objęcia przez mieszkańców gminy, aby mogli oni uzyskać status prosumenta wirtualnego. Podkreślono, że dzięki proponowanym zmianom każdy mieszkaniec, będący odbiorcą końcowym w gospodarstwie domowym, w gminie, na terenie, której jest planowana budowa elektrowni wiatrowej, będzie mógł, na zasadzie dobrowolności, przystąpić do zawarcia z inwestorem umowy, aby na jej podstawie zostać prosumentem wirtualnym.

Nowy typ prosumenta

Definicję prosumenta wirtualnego określa ustawa o odnawialnych źródłach energii. To nowy typ prosumenta, który wytwarza energię poza miejscem, w którym zużywa energię. Prosumentem wirtualnym energii odnawialnej mogą być firmy i konsumenci.

W uzasadnieniu autopoprawki stwierdzono, że prosument wirtualny posiada analogiczny do rozwiązań stosowanych wobec klasycznego prosumenta energii odnawialnej system rozliczeń, tj. netbilling, który zakłada odrębne rozliczenie wartości (nie ilości) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z tej sieci, w 2 oparciu o wartość energii ustaloną wg ceny giełdowej – ceny z Rynku Dnia Następnego. Rozliczenia energii przeprowadza się z wykorzystaniem indywidualnych kont, tzw. "kont prosumenckich", które prowadzą sprzedawcy energii.

Zaznaczono, że kluczowe znaczenie w tym procesie ma jednostka samorządu terytorialnego, w tym przypadku gmina, której zadaniem jest określenie liczby mieszkańców gminy potencjalnie zainteresowanych przystąpieniem do umowy z inwestorem. Proponowana regulacja określa zasady współpracy mieszkańców gminy z inwestorem, a także inwestora z gminą.

Zmniejszenie kosztów

Wyjaśniono także, że proponowane przepisy mają na celu zwiększenie opłacalności i zmniejszenie kosztów inwestycyjnych w odnawialne źródła energii, które musieliby ponieść mieszkańcy gmin planujący podobne inwestycje samodzielnie. Ponadto regulacja ma na celu wprowadzenie kompromisu między interesami społeczności lokalnych i inwestorów w elektrownie wiatrowe przez zaproponowanie rozwiązania, dzięki któremu obie strony będą uzyskiwać korzyści z budowy elektrowni wiatrowej.

W Sejmie znajduje się rządowy projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (tzw. ustawa wiatrakowa). Przewiduje ona, że decyzja o możliwości lokalizowania nowych lądowych elektrowni wiatrowych oraz o odblokowaniu możliwości rozwoju budownictwa mieszkalnego w sąsiedztwie tych elektrowni, będzie zależała od gmin.

Ustawa wiatrakowa, inaczej zwana 10H, jest jednym z 37 kamieni milowych, które Polska ma zrealizować, aby spełnić wymogi wynikające z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, by uruchomić środki z Krajowego Planu Odbudowy.We wtorek autopoprawkę do ustawy wiatrakowej przyjął rząd.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(12)
Stop Oszust
rok temu
Maslo maslane jak przy fotowoltaice.Miało byc swietnie a wyszła kicha.Ja wywalilem 30 tys na FV ktora wybija.Energetyka umywa rece bo maja ok i obwinia montera,monter przedstawia raporty i vice versa.
ekonom
rok temu
Czy korzyści nie powinny zależeć od przybliżonej odległości od wiatraka? Za co "płacić" (energią) komuś z drugiego końca gminy?
A.r.
rok temu
Jak najbardziej powinni dzielić się z mieszkańcami energią z wiatru, którzy mieszkają w pobliżu wiatraków. Wlaściciele gruntów na których stoją wiatraki oraz gmina (podatki) czerpią i tak zyski a inni przez 10h nie mogą teraz zbudować dla siebie czy dzieci domu na swoich gruntach. Gdybym wiedział że te wiatrki w przyszlości tak zamieszają w planach zagospodarowania przestrzennego jak jest obecnie, to bym wówczas protestował, tak jak inni obok mnie, przeciw tym wiatrakom
Tubylec
rok temu
Jak bedziem mieć wiatry to projekt zadziała,rolnicy uprawiajmy groch.
Observer
rok temu
10H i nie kombinujcie przed wyborami bo klapa