WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Czy pokolenie GenZ ma szansę zrewolucjonizować świat finansów?

Najstarsi przedstawiciele generacji Z mają obecnie 26 lat i coraz silniej zaznaczają swoją obecność na rynku pracy. Są forpocztą zmian również na rynku konsumenckim – mają bezpośredni wpływ na to, jak będą działały instytucje przyszłości, w tym instytucje finansowe. Czym dla GenZ są pieniądze? Jak z nich korzystają? Jaki mają do nich stosunek? Czego oczekują od banków i instytucji finansowych? Pokolenie milenialsów zmusiło banki do przejścia do internetu oraz aplikacji mobilnej – jakie innowacje wymusi GenZ w świecie finansów?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Droga ważniejsza od celu

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to, jakie jest podejście GenZ do pieniędzy. Starsza część tej grupy (18-26 lat) to pierwsze pokolenie dojrzałego kapitalizmu w Polsce, które nie boi się mówić o pieniądzach. Są one ważne i stanowią miarę sukcesu w życiu. Według wyników przeprowadzonego przez Minds&Roses badania "Generacje", 55 proc. przedstawicieli GenZ interesuje się finansami, orientuje się w ofercie banków, śledzi aktualności finansowe. 67 proc. uważa, że posiadanie pieniędzy jest konieczne, by mieć poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie, wnioski z badania przeprowadzonego dla Mastercard przez Kantar "Let’s meet GenZ" pokazują, że prawie połowa przedstawicieli GenZ uważa, że w życiu jest wiele rzeczy ważniejszych od pieniędzy. Zapytani o wartości, które są dla nich kluczowe wskazują na rodzinę (64 proc.), zdrowie (60 proc.), uczucia (60 proc.) i przyjaciół (48 proc.). Młode pokolenie angażuje się także w rozwiązywanie problemów społecznych i ekologicznych, oczekując od marek podobnych działań – na coraz większą skalę.

GenZ i bankowanie

Gen Z to dziś uczniowie i studenci, którzy za kilka lat przeglądać będą portfolia produktów bankowych w poszukiwaniu nie tylko odpowiedniego dla siebie konta, ale także możliwości kredytowych i inwestycyjnych. A może wcale nie? Wnioski z wspomnianego wcześniej badania "Generacje" pokazują, że większość Zetek deklaruje, że nie zamierzają kupować mieszkania (na które "i tak nie będzie ich stać"), a 81 proc. uważa, że kredyt to ostateczność. Interesujące mogą być dla nich kredyty na cele krótkoterminowe: wyprowadzkę do innego miasta, wyjazd na studia za granicę, sfinansowanie przerwy w studiach i podróż dookoła świata. Zmieniają się również sposoby kontaktu z bankiem. Na czele jest bankowość mobilna, którą 73 proc. przedstawicieli Zetek uważa za bezpieczny sposób zarządzania finansami. Ponad połowa z nich (52 proc.) korzysta z niej codziennie bądź prawie codziennie. Wizyty w oddziałach są ostatecznością – to aplikacje stają się głównym punktem styku. Wyniki badania Mastercard potwierdzają, że dla GenZ jednym z kluczowych czynników przy wyborze instytucji finansowej jest dobra aplikacja mobilna banku (32 proc.), podczas gdy dla większości starszych Polaków najistotniejsze pozostają bogata oferta banku oraz bliskość placówki – tak na wszelki wypadek. Czy nadciąga pokolenie zupełnie innego bankowania, czy jednak Zetki będą powielać i wzmacniać zachowania milenialsów?

© materiały partnera

Pokolenie Z traktuje wygodę, która wiąże się z technologią, jako coś oczywistego. Marki, które chcą rządzić w ich cyfrowym świecie muszą oferować łatwość obsługi, szybkość i bezproblemowe doświadczenia, najlepiej wszystko dostępne w smartfonie. Dotyczy to zakupów, płatności, finansów i wszystkich innych rodzajów usług. Warto śledzić te preferencje pokolenia Z, bo to one są dominującymi trendami rynkowymi jutra – mówi Adam Spławski, Vice President & Cluster Lead, Mastercard Advisors.

Praca – nie za wszelką cenę

Przedstawiciele GenZ zmieniają wzorce konsumpcji. Nie chcą żyć jak pokolenie swoich rodziców i stale "walczyć" o utrzymanie. Uważają, że na rynku pracy powinni być oceniani nie przez pryzmat doświadczenia, tylko swoich umiejętności i wiedzy. Z tego powodu przez starsze pokolenia są często postrzegani jako roszczeniowi i nie szanujący autorytetów. Czarnym scenariuszem dla Zetek jest model życia zawodowego, który wynieśli z domu: spędzenie większości życia w jednej pracy i w jednym miejscu zamieszkania. Nieaktualny staje się model priorytetyzacji kariery i mozolnego pięcia się po szczeblach stanowiskowych. Zetki cenią obrotność: ideałem jest szybkie zarabianie dużych pieniędzy (jak radzą i demonstrują influencerzy), a praca zdalna i możliwość podróżowania jest dla nich standardem i punktem odniesienia – takie wnioski płyną z badania "Generacje". Z kolei raport EY i JA Worldwide maluje jeszcze dodatkowy obraz GenZ – jako przekonanych, że do 2030 roku prowadzić będą własny biznes (53 proc.) lub staną się dobrze prosperującymi przedsiębiorcami (65 proc.).

Edukacja finansowa i inwestowanie – tak ale na TikToku

Pomnażanie pieniędzy jest pożądane przez przedstawicieli GenZ, ale inwestowanie musi działać już na małych kwotach, najlepiej z dużą stopą zwrotu. Stąd popularność filmików na TikToku, które podsuwają pomysły na szybki zysk – na przykład kupno i szybka sprzedaż limitowanych serii ubrań czy butów. Zetki mają dostęp do globalnych treści, kontaktów online i to ich silnie definiuje. Umiejętnie korzystają z technologii – nie tylko w celach rozrywkowych (np. streaming), ale też edukacyjnych. Aż 73% ankietowanych z Polski biorących udział w badaniu Mastercard korzysta z mediów społecznościowych jako głównego źródła informacji i inspiracji. Ktokolwiek zechciałby edukować generację Z, musi przebić się ze swoim przekazem przez influencerów i ich instagramowe rolki o budowaniu bogactwa w kilka tygodni, a także tutoriale osób, które niewiele mają wspólnego z finansami. Co druga Zetka biorąca udział w badaniu "Generacje" lubi śledzić najnowsze trendy, 53 proc. ma refleksję, że za dużo korzysta z Internetu. Niektóre badania pokazują, że GenZ może mieć duże problemy z koncentracją i uwagą, która przeważnie jest rozproszona i podatna na bodźce zewnętrzne. Największym wyzwaniem jest więc przykuć ich uwagę na dłużej i zainteresować na tyle mocno, aby byli skłonni skorzystać z danego produktu. Kluczowa jest kreatywność i innowacyjność, nie tylko w samej usłudze, ale także w komunikacji.

Materiał sponsorowany przez Impact'23
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują