Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
Materiał sponsorowany przez Impact'23 Materiał sponsorowany przez Impact'23

Czy pokolenie GenZ ma szansę zrewolucjonizować świat finansów?

Podziel się:

Najstarsi przedstawiciele generacji Z mają obecnie 26 lat i coraz silniej zaznaczają swoją obecność na rynku pracy. Są forpocztą zmian również na rynku konsumenckim – mają bezpośredni wpływ na to, jak będą działały instytucje przyszłości, w tym instytucje finansowe. Czym dla GenZ są pieniądze? Jak z nich korzystają? Jaki mają do nich stosunek? Czego oczekują od banków i instytucji finansowych? Pokolenie milenialsów zmusiło banki do przejścia do internetu oraz aplikacji mobilnej – jakie innowacje wymusi GenZ w świecie finansów?

Czy pokolenie GenZ ma szansę zrewolucjonizować świat finansów?
(materiały partnera)

Droga ważniejsza od celu

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to, jakie jest podejście GenZ do pieniędzy. Starsza część tej grupy (18-26 lat) to pierwsze pokolenie dojrzałego kapitalizmu w Polsce, które nie boi się mówić o pieniądzach. Są one ważne i stanowią miarę sukcesu w życiu. Według wyników przeprowadzonego przez Minds&Roses badania "Generacje", 55 proc. przedstawicieli GenZ interesuje się finansami, orientuje się w ofercie banków, śledzi aktualności finansowe. 67 proc. uważa, że posiadanie pieniędzy jest konieczne, by mieć poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie, wnioski z badania przeprowadzonego dla Mastercard przez Kantar "Let’s meet GenZ" pokazują, że prawie połowa przedstawicieli GenZ uważa, że w życiu jest wiele rzeczy ważniejszych od pieniędzy. Zapytani o wartości, które są dla nich kluczowe wskazują na rodzinę (64 proc.), zdrowie (60 proc.), uczucia (60 proc.) i przyjaciół (48 proc.). Młode pokolenie angażuje się także w rozwiązywanie problemów społecznych i ekologicznych, oczekując od marek podobnych działań – na coraz większą skalę.

GenZ i bankowanie

Gen Z to dziś uczniowie i studenci, którzy za kilka lat przeglądać będą portfolia produktów bankowych w poszukiwaniu nie tylko odpowiedniego dla siebie konta, ale także możliwości kredytowych i inwestycyjnych. A może wcale nie? Wnioski z wspomnianego wcześniej badania "Generacje" pokazują, że większość Zetek deklaruje, że nie zamierzają kupować mieszkania (na które "i tak nie będzie ich stać"), a 81 proc. uważa, że kredyt to ostateczność. Interesujące mogą być dla nich kredyty na cele krótkoterminowe: wyprowadzkę do innego miasta, wyjazd na studia za granicę, sfinansowanie przerwy w studiach i podróż dookoła świata. Zmieniają się również sposoby kontaktu z bankiem. Na czele jest bankowość mobilna, którą 73 proc. przedstawicieli Zetek uważa za bezpieczny sposób zarządzania finansami. Ponad połowa z nich (52 proc.) korzysta z niej codziennie bądź prawie codziennie. Wizyty w oddziałach są ostatecznością – to aplikacje stają się głównym punktem styku. Wyniki badania Mastercard potwierdzają, że dla GenZ jednym z kluczowych czynników przy wyborze instytucji finansowej jest dobra aplikacja mobilna banku (32 proc.), podczas gdy dla większości starszych Polaków najistotniejsze pozostają bogata oferta banku oraz bliskość placówki – tak na wszelki wypadek. Czy nadciąga pokolenie zupełnie innego bankowania, czy jednak Zetki będą powielać i wzmacniać zachowania milenialsów?

Pokolenie Z traktuje wygodę, która wiąże się z technologią, jako coś oczywistego. Marki, które chcą rządzić w ich cyfrowym świecie muszą oferować łatwość obsługi, szybkość i bezproblemowe doświadczenia, najlepiej wszystko dostępne w smartfonie. Dotyczy to zakupów, płatności, finansów i wszystkich innych rodzajów usług. Warto śledzić te preferencje pokolenia Z, bo to one są dominującymi trendami rynkowymi jutra – mówi Adam Spławski, Vice President & Cluster Lead, Mastercard Advisors.

Praca – nie za wszelką cenę

Przedstawiciele GenZ zmieniają wzorce konsumpcji. Nie chcą żyć jak pokolenie swoich rodziców i stale "walczyć" o utrzymanie. Uważają, że na rynku pracy powinni być oceniani nie przez pryzmat doświadczenia, tylko swoich umiejętności i wiedzy. Z tego powodu przez starsze pokolenia są często postrzegani jako roszczeniowi i nie szanujący autorytetów. Czarnym scenariuszem dla Zetek jest model życia zawodowego, który wynieśli z domu: spędzenie większości życia w jednej pracy i w jednym miejscu zamieszkania. Nieaktualny staje się model priorytetyzacji kariery i mozolnego pięcia się po szczeblach stanowiskowych. Zetki cenią obrotność: ideałem jest szybkie zarabianie dużych pieniędzy (jak radzą i demonstrują influencerzy), a praca zdalna i możliwość podróżowania jest dla nich standardem i punktem odniesienia – takie wnioski płyną z badania "Generacje". Z kolei raport EY i JA Worldwide maluje jeszcze dodatkowy obraz GenZ – jako przekonanych, że do 2030 roku prowadzić będą własny biznes (53 proc.) lub staną się dobrze prosperującymi przedsiębiorcami (65 proc.).

Edukacja finansowa i inwestowanie – tak ale na TikToku

Pomnażanie pieniędzy jest pożądane przez przedstawicieli GenZ, ale inwestowanie musi działać już na małych kwotach, najlepiej z dużą stopą zwrotu. Stąd popularność filmików na TikToku, które podsuwają pomysły na szybki zysk – na przykład kupno i szybka sprzedaż limitowanych serii ubrań czy butów. Zetki mają dostęp do globalnych treści, kontaktów online i to ich silnie definiuje. Umiejętnie korzystają z technologii – nie tylko w celach rozrywkowych (np. streaming), ale też edukacyjnych. Aż 73% ankietowanych z Polski biorących udział w badaniu Mastercard korzysta z mediów społecznościowych jako głównego źródła informacji i inspiracji. Ktokolwiek zechciałby edukować generację Z, musi przebić się ze swoim przekazem przez influencerów i ich instagramowe rolki o budowaniu bogactwa w kilka tygodni, a także tutoriale osób, które niewiele mają wspólnego z finansami. Co druga Zetka biorąca udział w badaniu "Generacje" lubi śledzić najnowsze trendy, 53 proc. ma refleksję, że za dużo korzysta z Internetu. Niektóre badania pokazują, że GenZ może mieć duże problemy z koncentracją i uwagą, która przeważnie jest rozproszona i podatna na bodźce zewnętrzne. Największym wyzwaniem jest więc przykuć ich uwagę na dłużej i zainteresować na tyle mocno, aby byli skłonni skorzystać z danego produktu. Kluczowa jest kreatywność i innowacyjność, nie tylko w samej usłudze, ale także w komunikacji.

Materiał sponsorowany przez Impact'23

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany