Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Czym są syndykaty i dlaczego firmy korzystają z tego rozwiązania?

0
Podziel się:

Biznes rządzi się własnymi prawami. Nie ma w nim miejsca na sentymenty, ale na współpracę, która rodzi wielostronne korzyści, już tak. To podstawowa kwestia, jaką kierują się przedsiębiorcy budujący ze sobą syndykaty. Co to znaczy? Jak należy rozumieć syndykat i czy taka konstrukcja znajduje się w polskim prawie?

Czym są syndykaty i dlaczego firmy korzystają z tego rozwiązania?
Syndykat - czym jest? (unsplash.com)

Syndykat – co to takiego?

Definicja syndykatu nie jest jednoznaczna. Może ona oznaczać między innymi spółkę przedsiębiorstw czy też ich trwałe porozumienie. Bywa, że syndykat jest zrównywany z:

  • holdingiem,
  • spółką,
  • koncernem,
  • konsorcjum,
  • korporacją.

W istocie jednak definicja ekonomiczna syndykatu wskazuje, że masz tu do czynienia ze sprzedażą konsorcyjną. To rodzaj porozumienia przedsiębiorców w warunkach funkcjonowania na rynku oligopolowym. Dzięki syndykatowi łatwiej można wejść na rynki międzynarodowe. Działalność syndykatu może dotyczyć wspólnej polityki sprzedaży czy nabywania surowców i materiałów. Porozumienie, jakie jest zawierane poprzez syndykat, powinno obejmować przedsiębiorstwa charakteryzujące się podobną wielkością, będące na zbliżonym etapie rozwoju i działające w pokrewnych branżach. 

W ramach syndykatu przedsiębiorcy nie są ze sobą mocno powiązani, bowiem zachowują swoją odrębność organizacyjną i produkcyjną. Syndykat określany jest także jako związek kilku przedsiębiorstw, które porozumiewają się dla realizacji wspólnego przedsięwzięcia. 

Jakie korzyści daje syndykat?

Tworzenie syndykatów jest znakiem naszych czasów. To jeden z przejawów globalizacji stosunków ekonomicznych. Połączenie kilku podmiotów gospodarczych w syndykat, czyli w jedną większą strukturę organizacyjną pozwala na sprawne działanie na rynkach, jakie są zdominowane przez oligopole. Dążą do daleko idącej integracji swoich działań, ale zachowują odrębność pod względem organizacyjnym i produkcyjną. Natomiast sam syndykat prowadzi własną, ustaloną wewnętrznie politykę dotyczącą cen i zbytu. 

Kolejnymi korzyściami wynikającymi z utworzenia syndykatu są:

Działając wspólnie, przedsiębiorcy w ramach syndykatów mogą prowadzić produkcję na dużą skalę, skutecznie bronić swoich interesów. Każdy angażuje kapitał i zasoby, ale dla wspólnych celów. 

Jak przeprowadzić syndykat?

By móc przeprowadzić syndykat, najpierw należy znaleźć przedsiębiorców lub przedsiębiorcę, który wraz z Tobą będzie chciał zawrzeć stosowne porozumienie. Jeśli tak się stanie, syndykat będzie prowadzić do zawarcia wyższej umowy. W odróżnieniu od umów kartelowych, które dotyczą wspólnej polityki ustalania cen, podziału i rynków zbytu, a także koordynacji planów inwestycyjnych przedsiębiorstw, umowy, na bazie których są zawierane syndykaty, ukierunkowane są na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku, jakie wchodzą w ich skład. 

Syndykat wymaga zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorcami. Ustala się w niej wspólną politykę sprzedaży lub zakupu produktów. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)