Dlaczego pasażerów w miastach wożą prywatne firmy? Są nawet o 20 proc. tańsze

Od 10 do 15 proc. rynku miejskich przewozów autobusowych – taką część rynku opanowały prywatne firmy. Odpowiedzią na pytanie, dlaczego to one wożą sporą część pasażerów w polskich miastach są pieniądze – biorą za kilometr nawet o jedną piątą mniej, niż miejskie spółki.

Prywatni przewoźnicy są nawet o 20% tańsi od zatrudnianych przez miejskie spółki
Źródło zdjęć: © PAP
Konrad Bagiński

Warszawski transport autobusowy trafił ostatnio na usta wszystkich. To za sprawą dwóch wypadków, które spowodowali kierowcy prywatnego przewoźnika, realizującego przewozy na zlecenie miasta. Jeden z nich był pod wpływem narkotyków, drugi brał kilka dni wcześniej i w jego krwi znaleziono ślady substancji psychoaktywnych.

Dlaczego prywatne firmy wożą pasażerów w Warszawie i innych miastach? Jak pisze Rzeczpospolita, według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego prywatne firmy transportowe mają obecnie ok. 10–15 proc. polskiego rynku miejskich przewozów autobusowych.

Obejrzyj: Wypadek autobusu w Warszawie. Nagrania z miejsca tragedii

Zdaniem Aleksandra Kiereckiego, szefa JMK, ich obecność jest dla miast opłacalna, bo stawki za przejechanie kilometra są w prywatnych firmach niższe o 15–20 proc. w porównaniu do przewoźników samorządowych.

To dlatego Arriva wygrała przetargi w Warszawie (tu są jeszcze inni przewoźnicy – PKS Grodzisk Mazowiecki, Mobilis i Michalczewski), Elblągu, Obornikach i Grudziądzu.

W Warszawie firma pełni rolę uzupełniającą w stosunku do stołecznego MZA. Ma 142 autobusy, Miejskie Zakłady Autobusowe – 1422. Nieco większym przewoźnikiem jest Mobilis, ma 169 pojazdów. Ta firma pasażerów również w Krakowie (75 autobusów) oraz we Wrocławiu (26 maszyn).

Zawarta rok temu mowa obejmuje świadczenie usług przewozowych m.in. 50 autobusami Solaris Urbino 18 CNG oraz zapewnienie czterech takich pojazdów rezerwowych. Warta 291 mln zł netto umowa została podpisana na 8 lat. Arriva rozpocznie wykonywanie przewozów po stawce początkowej 7,38 zł / wzkm (wozokilometr) netto. Rocznie jej autobusy mają przejeżdżać ok. 4 mln wzkm.

Jak pisze Rzeczpospolita, dział prywatnych firm przewozowych nie tylko pozwala samorządom redukować wydatki na komunikację, ale także pomaga mobilizować miejskich przewoźników do poprawiania jakości usług. Chociaż w Warszawie to akurat kierowcy MZA uzyskują najlepsze wyniki w kwestii punktualności.

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów