Niedziela, 7 listopada to termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie nowych dowodów osobistych. W warstwie elektronicznej dowodów znajdzie się druga cecha biometryczna, czyli dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Pierwsza cecha, którą zawierają e-dowody wydawane od marca 2019 roku, to wizerunek twarzy. Do warstwy graficznej dowodów powróci zaś podpis posiadacza.
E-dowody osobiste w nowej formie
Zmieni się także wzór nowo wydawanych dokumentów. Zmiany to m.in. dodanie na awersie oznaczenia państwa (PL) na tle flagi Unii Europejskiej w prawym górnym rogu, przesunięcie z tego powodu oznaczenia informującego, że dokument posiada chip, a także umieszczenie pola na podpis posiadacza u dołu dokumentu. Na rewersie natomiast napis "Numer dowodu osobistego" zostanie zastąpiony napisem "Seria i numer dokumentu".
Czytaj też: Nowe dowody osobiste. Już można składać wnioski
Podpis i odciski znajdą się w dowodach osób powyżej 12. roku życia (wyłączywszy osoby, w przypadku których pobranie odcisków lub złożenie podpisu jest niemożliwe) i będą odwzorowywane w urzędzie. O takie dowody w związku z tym nie będzie można wnioskować online.
Takiej możliwości nie ma od końca lipca. Od niedzieli jednak można składać wnioski online o dowód dla dzieci do 12. roku życia, które nie muszą odwzorowywać podpisu ani odcisków palców.
Dla osób, które faktycznie nie mogą udać się do urzędu gminy, przewidziano możliwość skorzystania z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników. Stacje umożliwiające pobranie odcisków palców poza urzędem są w każdym powiecie.
Dowody wydawane osobom powyżej 12. roku życia będą ważne przez 10 lat, a młodszym - 5 lat. Dokumenty tych osób, od których pobranie odcisków palców będzie chwilowo niemożliwe, będą miały 12-miesięczny okres ważności.
Nowe dowody osobiste początkowo miały być wydawane od 2 sierpnia. Zmiany musiały jednak zostać przesunięte po tym, jak rząd zrezygnował z zakupu skanerów linii papilarnych, które w ocenie ABW nie spełniały wymogów bezpieczeństwa. W efekcie trzeba było wyłonić nowego dostawcę sprzętu. Pod koniec września nowe czytniki były we wszystkich gminach i rząd ogłosił termin wdrożenia rozwiązań.
Zmiany wynikają z konieczności dostosowania prawa krajowego do unijnego. Nie trzeba przez nie wymieniać już posiadanych dowodów. Będą one ważne przez okres, na jaki zostały wydane.