Dziś na rynku nieruchomości sprzedaje się praktycznie wszystko. Popytowi sprzyjają m.in. niskie stopy procentowe, które zachęcają do inwestowania w nieruchomości. I to pomimo tego, że ceny wciąż rosną. – Ich składowa to nie tylko zysk deweloperów, ale przede wszystkim koszty materiałów budowlanych i przede wszystkim ciągle rosnące koszty wykonawstwa. To są te zmienne, które nie pozwalają nam budować taniej – tłumaczy Marcin Gomoła, prezes Polnordu. Przedsiębiorstwo na polskim rynku nieruchomości funkcjonuje od ponad 40 lat, od 20 jest notowane na giełdzie.
Dachy z zimowymi ogrodami
Z rosnącymi kosztami wykonawstwa deweloperzy radzą sobie nie tylko podwyższając ceny za m2, ale przede wszystkim zakładając własne firmy budowlane. W przypadku Polnordu jest to Polnord Construction, który jest generalnym wykonawcą większości projektów dewelopera.
Zresztą cen nie można podnosić w nieskończoność. Tym bardziej, że rozwijający się w Polsce rynek nieruchomości premium oznacza stosowanie bardziej zaawansowanych, a więc i droższych rozwiązań. Współczesne społeczeństwo bogaci się i inwestuje w nieruchomości. Coraz częściej poszukuje też czegoś więcej niż zwykłego M3 czy M4.
Co oznacza standard premium? Przede wszystkim dobrą lokalizację, niekoniecznie w ścisłym centrum miasta. Polnord na przykład buduje przy ul. Haffnera w Sopocie, 150 metrów od plaży i na zadrzewionej działce. Budynki, które tam staną będą częścią dużego parku.
– Dla nas premium oznacza ekopremium. Chcemy, aby dachy w naszych budynkach nie kojarzyły się z kominem, ale ogrodem. Stawiamy budynki pasywne, które nie potrzebują dużo energii z zewnątrz i inteligentne, sterowane systemami typu smart home. Wszystko po to, aby mieszkańcy czuli się dobrze – zapowiada Marcin Gomoła.
Standard premium to wyższy komfort życia. Zielone otoczenie, ogrody zimowe i proekologiczne rozwiązania. – Nie wyobrażam sobie budynku premium z dymiącym kominem, raczej z pompą ciepła zasilaną energią słoneczną. I o to pytają dziś nasi klienci – zwraca uwagę prezes Gomoła.
Więcej zieleni, mniej betonu
Stawianie przez deweloperów na segment premium wiąże się także z działaniami CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. W Polnordzie to nie tylko dbałość o najbliższe otoczenie inwestycji, ale też przestrzeganie prawa czy zapisów proekologicznych.
– Potrzebujemy nowych kompetencji, nowej jakości i innego podejścia do projektu budowlanego. To już nie tylko beton, ale w dużej mierze tereny zielone – przekonuje prezes Gomoła.
Segment premium, to także czerpanie z nowych technologii. Testowana przez Polnord koncepcja smart city w Miasteczku Wilanów jest zapowiedzią tego, co firma chce robić w przyszłości.
Myśląc o trendach nie można również zapominać o rynku biurowym, który wciąż jest atrakcyjny dla deweloperów. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego wręcz wymuszają budowę biurowców. – Niejedna koncepcja zabudowy działki sprowadza się do tego, że musi być na niej zlokalizowana funkcja biurowa, ale też np. hotelowa. Budowane są przedszkola i szkoły. To nie są funkcje zabierające pieniądze, ale podnoszące wartość nieruchomości – zapewnia Marcin Gomoła.