Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Dostawczaki idą w odstawkę, do gry wchodzą rowery. Kurierzy mają pedałować

21
Podziel się:

Nowy Jork rozpoczął półroczny program pilotażowy, którego celem jest sprawdzenie, jak radzą sobie kurierzy na rowerach. Setka ludzi będzie pedałować po mieście, rozwożąc paczki. Jeśli się sprawdzą, wypchną z ulic przynajmniej część aut dostawczych.

Rowery dostawcze wypchną ciężarówki z centrów miast
Rowery dostawcze wypchną ciężarówki z centrów miast (DHL, Diederik van der Laan)

Może i handel elektroniczny odbywa się w internecie, ale ktoś musi jednak dostarczyć paczki odbiorcom. W efekcie klienci nie stoją w kolejkach, ale na ulicach i tak rosną korki spowodowane m.in. przez kurierów w samochodach. Nowy Jork postanowił przesadzić przynajmniej część z nich na rowery. Największe miasto w USA niedługo przekona się, czy rowery cargo mogą pomóc odkorkować ulice.

Nowy Jork rozpoczął współpracę z Amazonem oraz dostawcami przesyłek UPS i DHL. Dzięki tej decyzji na ulice miasta trafi około setki rowerów towarowych. Dostawy będą realizowane w najbardziej ruchliwych miejscach. Władze miasta zaprosiły do programu również inne firmy przewozowe.

W Nowym Jorku codziennie odbywa się milion przewozów towarowych i realizowane są dwa miliony dostaw. Amazon już wcześniej korzystał z kurierów na rowerach dostawczych. Pracowali oni w kilku rejonach miasta. Doświadczenia firmy pokazują, że każdy kurier na rowerze cargo może z powodzeniem zastąpić auto dostawcze. Jest to oczywiście możliwe w mocno zurbanizowanych miejscach.

Nowy Jork pracuje też nad zwiększeniem liczby pasów drogowych dla rowerzystów, co może uczynić ten rodzaj transportu jeszcze skuteczniejszym.

Firma UPS zaczęła korzystać z rowerów towarowych już w 2012 roku - w Hamburgu. Dziś dostarcza w ten sposób przesyłki już w ponad 30 miastach w Europie, w tym w Paryżu, Londynie i Rzymie. Również DHL w Niemczech, Belgii, Hongkongu i Singapurze korzysta z kurierów na rowerach. Skala tej działalności jest jednak nieduża – to łącznie 85 rowerów.

Nie wszędzie ma to sens

Według badań opublikowanych w tym roku przez The Urban Freight Lab na University of Washington ciężarówka dostawcza może przewozić średnio 400 paczek w porównaniu do 40 paczek, które może zabrać rower cargo. Naukowcy wyliczyli, że rowery towarowe są "bardziej opłacalne niż ciężarówki dostawcze w przypadku dostaw w bezpośredniej bliskości centrum dystrybucji, gdzie występuje duża gęstość jednostek mieszkalnych i małe ilości dostaw". Ale duża dostawa paczek na przykład do biurowca może być zrealizowana przez jedną ciężarówkę albo 10 rowerów. Nie zawsze jest to więc optymalny środek transportu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(21)
Kurier
4 lata temu
Widzę tu samych specjalistów od logistyki. Jakby ten pomysł ktoś wziął z kosmosu i zmuszał. Takie firmy dostawcze funkcjonują w kilkudziesięciu miastach Europy i jakoś działają! A nawet się rozwijają. No jak to możliwe...
podróżnik
4 lata temu
a nie łatwiej sprowadzić z Bangkoku riksze?
Leszek
4 lata temu
Dla zdrowia wśród spalin. To tylko lewaki w rurkach mają tak narąbane pod czerepem.
Patrick K.
4 lata temu
Byłem przekonany że to któraś z lewackich stolic jak Paryż , Bruksela , Oslo czy Sztokholm a tutaj jeszcze lepiej stolica koszerności w kolonii Izraela USA => New Yerusalem...
ddd
4 lata temu
doskonały pomysł. Jeszcze w środku leżanka dla Gowina to i inni uczestnicy ruchu będą bezpieczniejsi
...
Następna strona