Dwutlenek węgla. Normy CO2 zmienią przemysł motoryzacyjny

Zatwierdzone wiosną 2019 roku normy CO2 bardzo mocno zmienią rynek motoryzacyjny. Producenci samochodów będą musieli znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla w najbliższych latach.

Normy emisji dwutlenku węgla. Ile wynoszą? Co oznaczają zmiany dla przemysłu motoryzacyjnego?
Źródło zdjęć: © Pixabay
JACEG

Normy emisji CO2 to coś, na co Komisja Europejska kładzie szczególnie mocny nacisk. Oprócz gospodarek krajów takich jak Polska, które w najbliższych latach będą musiały mocno zmodyfikować swój miks energetyczny i zrezygnować z węgla, takie zmiany dotkną również przemysł.

Bardzo mocno zmieni się model produkcji samochodów. Motoryzacja będzie musiała przystosować się do następujących norm:

  • 15 proc. niższa emisja CO2 do 2025 roku,
  • 37,5 proc. niższa emisja do 2030 roku.

Taki poziom obniżek ustaliły najpierw Parlament Europejski, a później zatwierdziła Komisja Europejska i państwa członkowskie UE. Początkowo Bruksela chciała jeszcze większych cięć, ale nie chciały się na to zgodzić poszczególne państwa. Szczególnie te, słynące z produkcji aut.

Bazową dla powyższych cięć jest poziom emisji flotowej z 2021 roku, czyli 95 gramów na kilometr. Już teraz taki wynik jest niemożliwy do osiągnięcia, jeśli producenci nie mają w swojej ofercie samochodów elektrycznych.

A biorąc pod uwagę planowane cięcia, udział pojazdów zeroemisyjnych w produkcji koncernów samochodowych będzie musiał znacząco wzrosnąć najpierw do 2025, a później do 2030 roku.

Jak pisała w ubiegłym roku "Rzeczpospolita", zmiany krytykuje przede wszystkim niemiecki przemysł motoryzacyjny. Przedstawiciele Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego otwarcie mówią, że tak spora redukcja to zbyt wielkie wymagania i oznacza spory kłopot dla producentów. Może też znacząco zmniejszyć liczbę miejsc pracy na niemieckim rynku.

Znacznie ambitniejsze plany miały kraje skandynawskie oraz ekolodzy. Tam niektórzy domagali się nawet 40-proc. zmniejszenia norm emisji dla samochodów. Ostatecznie postawiono na kompromisowe 37,5 proc.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X