Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Olanicki
|
aktualizacja
Materiał powstał przy współpracy z PPL

Dziewięć rzeczy, których nie wiesz o polskich lotniskach

0
Podziel się:

Transport lotniczy, który jeszcze sto lat temu wydawał się czymś niemal magicznym, nieosiągalnym, a u wielu osób perspektywa przelotu wywoływała strach, dziś jest niemal czymś tak zwyczajnym, jak podróż koleją. Tyle że lotniska kryją o wiele więcej tajemnic niż kolejowe dworce.

Dziewięć rzeczy, których nie wiesz o polskich lotniskach
Warszawskie lotnisko Chopina o zachodzie słońca (Adobe Stock)

Polskie lotniska obsługują dziś miliony pasażerów, dziesiątki tysięcy kilogramów ładunków cargo rocznie. Wykorzystują innowacje, dzięki którym są nie tylko kluczowymi węzłami krajowej infrastruktury, ale też nowoczesnymi portami lotniczymi, przyjaznymi zarówno mieszkańcom, jak i środowisku naturalnemu. Aby lepiej zrozumieć, z jakim rozmachem funkcjonują dziś lotniska zarządzane i stale modernizowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL), prezentujemy najciekawsze z takich rozwiązań.

1. Lotnisko Chopina to jedno z najbardziej ruchliwych lotnisk w Europie

Wystarczy wziąć pod uwagę dane pochodzące z rekordowego stycznia tego roku, a zatem okresu, kiedy ruch lotniczy nie był w takim stopniu ograniczony, jak po wybuchu pandemii.Warszawskie Lotnisko Chopina w ciągu zaledwie 31 dni obsłużyło 1,35 mln pasażerów, z czego 1,213 mln w ruchu międzynarodowym. Przez port "przeszły" ładunki i poczta o łącznej wadze niemal 9,5 tys. ton.W rezultacie Lotnisko Chopina zaliczane jest do jednego z kluczowych punktów przesiadkowych w środkowej części Europy.

2. Kolejne miesiące to kolejne rekordy Lotniska Chopina

Przed wprowadzeniem obostrzeń analitycy Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" jednoznacznie wskazywali, że liczba pasażerów rośnie z miesiąca na miesiąc, zaś rok 2019 był pod wieloma względami rekordowy. Łącznie przewieziono niemal 19 mln osób, co stanowiło 6,2-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. W kolejnych miesiącach odnotowywano duże wzrosty rok do roku, dość wspomnieć, że w samym marcu z lotniska w Warszawie skorzystało ponad 1,3 mln pasażerów, czyli o prawie 8% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

3.W parze z rekordami idą rosnące wyniki finansowe

Wzrost zarówno liczby obsługiwanych pasażerów, jak i ilości przewożonego ładunku cargo pociąga za sobą coraz lepsze wyniki finansowe PPL. W tym aspekcie rok 2019 także był pod wieloma względami rekordowy. Przychody wyniosły aż 1,058 mld złotych, co stanowi 7-procentowy wzrost w stosunku do roku 2018.

Z kolei zysk netto przedsiębiorstwa wyniósł w ubiegłym roku 450,5 mln złotych, czyli o ponad 13% więcej niż rok wcześniej. Oczywiście w związku z wybuchem pandemii nie należy oczekiwać, że sukces ten uda się powtórzyć w 2020 roku, niemniej padające wcześniej rekordy gwarantują stabilny i zrównoważony rozwój i pozwalają na dalsze inwestycje i rozwój infrastruktury należącej do PPL "Porty Lotnicze".

4. Lotnisko Warszawa – Radom najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce

Najlepszym przykładem sprawnej realizacji kolejnych inwestycji mimo pandemii jest rozbudowa Lotniska Warszawa–Radom. Pod koniec października na lotnisku im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 wmurowany został kamień węgielny pod nowy terminal, który ma być najnowocześniejszym obiektem tego typu w całym kraju. Jego powierzchnia wyniesie 30 tys. metrów kwadratowych.

Terminal będzie się składał z 30 stanowisk check-in, 9 jednostek stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz łącznie szesnastu stanowisk kontroli dokumentów. Lotnisko Warszawa–Radom będzie mogło obsługiwać 3 mln pasażerów rocznie, przy czym w przyszłości będzie możliwa rozbudowa, dzięki której liczba obsługiwanych pasażerów będzie mogła zwiększyć się trzykrotnie.

5.Corenight na Lotnisku Chopina

W 2018 roku na warszawskim lotnisku – jako pierwszym porcie lotniczym w Polsce – zaczęły obowiązywać tzw. godziny corenight. Oznacza to, że w trosce o mieszkańców wprowadzono zakaz lotów pomiędzy godziną 23:30 a 5:30. Jedyne odstępstwo od tej reguły stanowią loty samolotów państwowych, wojskowych oraz samolotów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, przy czy ruch został zreorganizowany w taki sposób, by pomimo wyłączenia z ruchu lotniska we wspomnianych godzinach, nie zmniejszać jego przepustowości.

Oprócz wprowadzenia tej zasady trwają także prace nad uruchomieniem mechanizmów egzekwowania corenight, dzięki którym możliwe byłoby nakładanie sankcji na przewoźników, którzy zakłócają spokojny sen mieszkańcom terenów najmniej oddalonych od Lotniska Chopina.

6.System Airport Collaborative Decision Making

Lotnisko w Warszawie w listopadzie tego roku wprowadziło system A-CDM (Airport Collaborative Decision Making), dzięki czemu – obok takich portów lotniczych jak ten w Londynie, Monachium czy Lizbonie – znalazło się w elitarnym gronie 30 najnowocześniejszych portów Europy. System zakłada taką optymalizację działań podmiotów działających na terenie lotniska, aby jak najefektywniej zagospodarować jego przepustowość, minimalizować opóźnienia, doskonalić terminowość odpraw, a w rezultacie zwiększać komfort podróży. Dzięki ciągłej współpracy jednostek pracujących na lotnisku oraz zacieśnieniu współpracy z Europejską Organizacją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej operacje na lotnisku realizowane są szybciej i skuteczniej, zaś beneficjentami takiego stanu rzeczy są pasażerowie.

7. Trzydziesty jubileusz wielkiego skoku

Choć dziś rozbudowa kolejnych terminali i ciągłe inwestycje w rozwój są dla PPL codziennością, to warto zdać sobie sprawę, że w tym roku obchodzimy trzydziesty jubileusz uruchomienia przebudowy warszawskiego lotniska. To właśnie wtedy – po wejściu w życie ustawy o PPL, co przełożyło się na intensywny rozwój polskich lotnisk – za ok. 300 mln niemieckich marek wybudowano nowy dworzec lotniczy, parking wielopoziomowy i sieć dróg umożliwiających sprawny dojazd.

Choć głównym wykonawcą była niemiecka firma Hochtief, to w prace zaangażowanych było aż 164 podwykonawców, z czego aż 121 było firmami polskimi. Inwestycja realizowana była przez dwa lata, a jej owocem był nowy warszawski terminal, obsługujący 3,5 mln pasażerów rocznie.

8. Lotnisko Chopina obiektem bez barier

Ciągłe zwiększanie przepustowości i optymalizacje w tym zakresie to nie jedyny priorytet w inwestycjach PPL. Nie mniej ważne jest zwiększanie dostępności do usług i obiektów. Szczególna waga przywiązywana jest do tego, aby zapewnić możliwość komfortowego korzystania z infrastruktury przez osoby niepełnosprawne. To właśnie dla nich przygotowane zostały specjalne ścieżki przed stanowiskami kontroli bezpieczeństwa oraz możliwość bezpłatnego skorzystania z asysty od momentu zgłoszenia do zajęcia miejsca w samolocie. W efekcie warszawskie lotnisko dysponuje certyfikatem "Obiekt bez barier", jest także – między innymi za sprawą wdrożenia na lotnisku udźwiękowionych map tyflograficznych – laureatem konkursu Idol, organizowanego przez Fundację Szansa dla Niewidomych. Lotnisko Chopina było też pierwszym budynkiem dworcowym w Polsce uznanym za „obiekt bez barier”.

9. FLARIS LAR 1 na lotnisku Zielona Góra – Babimost

Lotniska Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" współpracują także z partnerami rozwijającymi autorskie, innowacyjne konstrukcje lotnicze. Przykładem takiej współpracy są testy jednosilnikowego samolotu FLARIS LAR 1 na lotnisku Zielona Góra–Babimost. Zaprojektowany i wyprodukowany przez polską firmę Metal-Master, statek powietrzny, jest przedstawicielem relatywnie młodej kategorii małych, lekkich odrzutowców dyspozycyjnych (High Speed Personal Jet).

Wśród ciekawych rozwiązań zastosowanych w odrzutowcu warto wymienić autorski, elektroniczny system sterowania silnikiem i układem zasilania paliwem.

Docelowo latać FLARIS LAR 1 będzie mógł każdy posiadacz licencji amatorskiej. Udanego oblotu udało się dokonać 5 kwietnia 2019 r. w porcie lotniczym Zielona Góra–Babimost.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał powstał przy współpracy z PPL

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)