Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. AKL
|
aktualizacja

E-handel. Klienci chcą eko-opakowań

6
Podziel się:

51 proc. konsumentów uważa, że sklepy internetowe powinny wysyłać klientom towary wyłącznie w ekologicznych opakowaniach - wynika z badania UCE RESEARCH. 23 proc. nie zgadza się z tym, a 26 proc. osób nie ma zdania w tej kwestii. Według części ekspertów, e-sklepy powinny stosować bardziej ekologiczne rozwiązania niż dotychczas.

E-handel. Klienci chcą eko-opakowań
(Pexels)

To finalnie będzie w ich szeroko pojętym interesie. Jednak nie każdy produkt może być dostarczany bez foli czy streczu. Zachętą do pakowania artykułów w materiały przyjazne dla środowiska, oprócz oczekiwań konsumentów, mogłoby być np. obniżenie z tego tytułu podatków i przyznawanie certyfikatów.

Sklepy wysyłkowe powinny dostarczać produkty wyłącznie w ekologicznych opakowaniach. Tak twierdzi 51 proc. badanych. Maciej Tygielski, dyrektor generalny spółki Złote Wyprzedaże, uważa, że e-commerce powinien dążyć do tego, by wysłane paczki były przyjazne dla środowiska. Jednak w praktyce wiele pozostaje do zrobienia w tej kwestii. E-sklepy często wysyłają np. dużo większe opakowania, aniżeli wskazują na to gabaryty towarów. Powinny zmniejszać paczki i lepiej dobierać dostawców, np. poprzez weryfikację procesu produkcji, w tym konkretnie – użytych materiałów. Ale to nie jest takie proste.

Zobacz także: Narty w czasie pandemii? Odpowiedź wiceministra daje nadzieję

– Nie każda kategoria produktów nadaje się do wysyłki bez stosowania foli lub streczu. Tak może być np. z napojami, oświetleniem, szkłem czy elektroniką. Oprócz zabezpieczenia przed stłuczeniem, towary należy uchronić przez wilgocią. Jeśli podczas transportu wystąpi różnica temperatur, folia najlepiej sobie z tym poradzi. Trudno wyobrazić sobie też, że sklep zrobi wysyłkę smartfona wartego 5 tys. zł w ekologicznym opakowaniu, ryzykując np. zawilgoceniem płyty głównej – mówi Tomasz Szacoń z firmy doradczej Retailpoland Consulting.

Według badania, 23 proc. Polaków nie zgadza się z tym, że sklepy wysyłkowe powinny korzystać wyłącznie z ekologicznych opakowań. 26 proc. ankietowanych nie ma na ten temat własnego zdania. Maciej Tygielski przewiduje, że w kolejnych latach jednak będzie rosła świadomość osób obecnie niezainteresowanych sprawami środowiska. Z kolei Tomasz Szacoń dodaje, że ekologiczne paczki wpisują się w trend zero waste i ratowanie planety. Szczególnie młode pokolenie Z, które wchodzi dopiero na rynek, jest w tej kwestii bardzo dobrze wyedukowane.

– Ustawodawca oczywiście może podjąć jakieś kroki, ale nie od razu restrykcyjne, tylko koncyliacyjne, mediacyjne i konsultacyjne. Należy wypracować kompromis, który będzie satysfakcjonujący zarówno dla branży, jak i konsumentów. Oczywiście to byłby proces długotrwały, ale mimo to warto go rozpocząć. Tymczasem sklepy internetowe same powinny uznać, że opakowania ekologiczne są w ich szeroko pojętym interesie – podkreśla ekspert ze Złotych Wyprzedaży.

Jak podsumowuje Tomasz Szacoń, polskie prawo handlowe jest przestarzałe i warto je aktualizować. Słyszymy już o zakazie stosowania styropianu w USA, który pojawił się w stanie Nowy York. To jest dobrym nośnikiem marketingowym. Skutecznym rozwiązaniem byłoby wsparcie i nagradzanie sklepów internetowych stosujących ekologiczne opakowania, np. certyfikatem i niższymi podatkami. Ekspert z Retailpoland Consulting będzie obserwował ten trend z nadzieją, że któregoś dnia folia przestanie być potrzebna branży e-commerce, chociaż to będzie trudne zadanie.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-15.11.2020 r. metodą CAWI przez UCE RESEARCH na reprezentatywnej próbie 1 003 dorosłych Polaków.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(6)
Gość
3 lata temu
Nigdy nie kupię pieczywa z supermarketu, tak samo owoców ,warzyw. Macane należy do macanta . W dobie pandemii szczególnie.
wap
3 lata temu
to zalezy gdzie kupujemy jak w piekarni to w torebkach foliowych jak w lidlu i supermarkecie to i papierowe sie znajda,dlaczego w piekarni ekologia sie nie zajma niby takie swize niby dobre,a w tprebkach foliowych,to wlasnie piekarnie powinny jakos szczegolniej dbac o klienta skoro oferuja szeroka game pieczywa powinni tez zadbac o ekologie srodowiska
Polak
3 lata temu
Witam, ale to UE wprowadziło plastykowe butelki i torebki Polska się tylko dostosowała wiec powinniśmy cały skład z wysypiska śmieci odsyłać do parlamentu UE niech sobie teraz robią z tym co chcą. Jedziemy do Czech czy Niemiec przy marketach są automaty do skupu butelek w Polsce tego nie instaluje niemieckie markety czy nasz kraj jest gorszy?
Ta
3 lata temu
I znowu próbują wmówić nam pseudo ekologię. Ekologia będzie jak nic nie będzie kupowane. Ekologia będzie jak towar dotrze w całości = tym samym musi być zabezpieczony. Jeśli nie to uszkodzone towary trafia na śmietnik, dodatkowe transporty, opakowania, etc. Nie wszystko da się zapakować w "papier"...w sumie możemy w słomę jak kiedyś...
maniek
3 lata temu
Owszem, klienci często piszą w uwagach - proszę pakować zgodnie z zero waste albo bez użycia plastiku. Ale jednocześnie oczekują jak najniższych cen. Jedno z drugim absolutnie nie da się pogodzić. Chociażby używanie papierowej taśmy do zaklejania pudełek to koszt kilka razy wyższy niż w przypadku tradycyjnej taśmy pcv. Zastąpienie folii bąbelkowej perforowanym papierem wiąże się z koniecznością wynajmu odpowiednich urządzeń i comiesięcznych, dość wysokich opłat. Sami chcieliśmy kupić taką maszynę, ale nikt w Polsce ich nie sprzedaje, jedynie są na wynajem.. No i nie wszystko da się zapakować w papier czy szkło. Próbowaliśmy na przykład używać szklanych butelek, ale by je zabezpieczyć musieliśmy użyć więcej folii bąbelkowej a i tak często mieliśmy zwroty, bo butelki się tłukły. Tu nie ma prostych rozwiązań, choć dzień, w którym nie będziemy musieli używać plastiku będzie naszym bardzo szczęśliwym dniem....