Elektromobilność przyspiesza. Jak utrzymać boom na auta elektryczne w Polsce?
Polska w ostatnich miesiącach notuje rekordowy wzrost rejestracji samochodów elektrycznych. Program NaszEauto dał impuls, który znacząco zwiększył sprzedaż pojazdów bateryjnych. Dzięki dopłatom sięgającym nawet 40 tys. zł wielu Polaków zdecydowało się na zakup elektryka. Jednak już teraz pojawia się kluczowe pytanie: co dalej? Jak podtrzymać ten trend, gdy programy wsparcia dobiegną końca? Odpowiedzi poszukają eksperci podczas Kongresu MOVE. Siódma edycja tego strategicznego spotkania sektora e-mobility odbędzie się 14 października w Poznaniu.
Kongres MOVE to wydarzenie poświęcone przyszłości transportu i nowoczesnym technologiom mobilności ze szczególnym uwzględnieniem elektromobilności i wyzwań stojących przed rozwojem tego sektora. Na jednej z czterech scen Kongresu odbędzie się debata "MOVE toward electrification – jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV?". Spotkają się przedstawiciele branży motoryzacyjnej, administracji publicznej, samorządów oraz instytucji europejskich. Ich zadaniem będzie wypracowanie rozwiązań nie tylko zabezpieczających dotychczasowy wzrost, ale też wskazanie rekomendacji dla nowych kierunków rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce.
Polska na tle Europy
Dane pokazują, że rynek elektromobilności w Europie przyspiesza. W pierwszej połowie 2025 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych aut w wielu krajach Unii Europejskiej przekroczył kilkanaście procent, a niektóre państwa – jak Francja czy Niemcy – rozwijają dodatkowe programy leasingu społecznego i subskrypcji, które mają ułatwić dostęp do BEV gospodarstwom o niższych dochodach. Polska na tle regionu nadrabia dystans, ale bez konsekwentnych działań ryzykuje wyhamowanie wzrostu po zakończeniu obecnych dopłat.
Podczas debaty eksperci zastanowią się, czy przyszłością rynku są mechanizmy podatkowe i ulgi fiskalne dla firm, czy też kontynuacja pozapodatkowych zachęt, takich jak darmowe parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów. Ważnym elementem dyskusji będzie także leasing społeczny – rozwiązanie z powodzeniem stosowane w Europie Zachodniej, gdzie niskie miesięczne raty pozwoliły na szybkie poszerzenie grona użytkowników pojazdów elektrycznych.
– Od momentu uruchomienia programu NaszEauto popularność samochodów elektrycznych w Polsce wyraźnie rośnie. Począwszy od lutego w każdym miesiącu notowane są kolejne rekordy sprzedaży. W sierpniu udział w rynku aut elektrycznych wyniósł 7,8 proc., to co 13 zarejestrowany w Polsce samochód. Jednak program dopłat zostanie zamknięty już za kilka miesięcy. Jako Grupa Volkswagen dotrzymujemy obietnicy dostępnych cenowo aut elektrycznych. Dziś w naszej ofercie jest 20 modeli BEV, niebawem dołączy do nich rodzina miejskich aut, które będą oferowane w cenie poniżej 25 tys. euro. Ważne są kolejne systemowe rozwiązania i dalszy rozwój infrastruktury, warto inspirować się sprawdzonymi rozwiązaniami z Europy – podkreśla Tomasz Tonder, dyrektor ds. PR i e-mobility Grupy w Volkswagen Group Polska, partnera generalnego Kongresu MOVE.
Rola flot firmowych i samorządowych
Znaczącą część nowych rejestracji w Unii Europejskiej stanowią samochody firmowe. To właśnie floty przedsiębiorstw, wspierane przez regulacje Komisji Europejskiej, mogą stać się stabilnym źródłem popytu na auta elektryczne. Samorządy również mają do odegrania szczególną rolę – zarówno poprzez elektryfikację własnych flot, jak i inwestycje w lokalną infrastrukturę ładowania. Bez ich aktywnego udziału rozwój elektromobilności w Polsce może utknąć w martwym punkcie.
Infrastruktura ładowania – największa bariera?
Choć Polska notuje dynamiczny wzrost liczby stacji ładowania, eksperci są zgodni, że to wciąż jedno z największych wyzwań. Problemem nie jest wyłącznie liczba punktów, lecz także ich rozmieszczenie, interoperacyjność systemów, a przede wszystkim integracja z siecią energetyczną. Dyskusja podczas Kongresu ma dotyczyć tego, jak połączyć rozwój infrastruktury z transformacją energetyki i jak sprawić, aby ładowanie samochodu elektrycznego było równie proste, jak tankowanie pojazdu spalinowego.
Edukacja i oferta dla kierowców
Nie bez znaczenia pozostaje także świadomość użytkowników. Eksperci podkreślają, że konsumenci potrzebują jasnych informacji o całkowitych kosztach posiadania pojazdu elektrycznego. Choć cena zakupu nadal pozostaje barierą, to niższe koszty eksploatacji w dłuższej perspektywie często rekompensują początkową inwestycję. Branża stoi więc przed wyzwaniem nie tylko zwiększenia różnorodności oferty, ale również skutecznej komunikacji z klientami.
Kongres jako przestrzeń do dialogu
– Rynek pojazdów elektrycznych w Polsce i w Europie rozwija się dynamicznie, ale aby utrzymać ten wzrost, potrzebne są równoległe działania w kilku obszarach. Z jednej strony konsumenci oczekują coraz lepszej oferty pojazdów – bardziej dostępnych cenowo, o większym zasięgu i w nowych segmentach. Z drugiej kluczowe są tempo rozwoju infrastruktury ładowania i jej integracja z systemem energetycznym, a także przewidywalne ramy regulacyjne, wspieranie produkcji i innowacji oraz szerokie programy edukacyjne. W Polsce niezwykle istotna będzie także rola samorządów, które mogą realnie przyspieszyć proces inwestycyjny w stacje ładowania. Kongres MOVE to miejsce, w którym te środowiska mogą się spotkać i wspólnie szukać odpowiedzi na pytanie: jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV i jednocześnie zapewnić, że rozwój elektromobilności będzie zrównoważony i trwały – podkreśla jeden z ekspertów debaty, Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, partnera merytorycznego Kongresu MOVE.
Debata zapowiada się jako jedno z kluczowych wydarzeń Kongresu MOVE i będzie okazją, by połączyć perspektywy biznesu, samorządów i instytucji europejskich.
Kongres MOVE, organizowany przez Grupę MTP, jest najważniejszym w Polsce wydarzeniem poświęconym elektromobilności. Partnerami merytorycznymi są Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Partnerami generalnymi Kongresu są: Scania Polska, Volkswagen Poznań, Volkswagen Group Polska.
Wydarzenie odbędzie się 14 października w Poznań Congress Center na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich i zgromadzi przedstawicieli administracji, biznesu i nauki.
Kongres MOVE będzie częścią szerokiego programu wydarzeń odbywających się w tym samym czasie na MTP. Równolegle zaplanowano Local Trends – Europejskie Forum Samorządowe, premierową edycję targów EV Solutions poświęconych elektromobilności oraz Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska POLECO. Całość stworzy wyjątkową przestrzeń do rozmów o innowacjach, inwestycjach i kierunkach zielonej transformacji gospodarki.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.kongresmove.pl.