Elektromobilność. W produkcji baterii wyrastamy na potęgę europejską

Choć po polskich ulicach jeździ mniej aut elektrycznych niż po miastach na zachodzie Europy, to i tak mamy swój udział w rozwoju tego segmentu motoryzacyjnego. Nasz kraj staje się potęgą w zakresie produkcji baterii samochodowych.

Po polskich drogach jeździ niewiele samochodów elektrycznych, za to "wyposażamy" auta z całej EuropyPo polskich drogach jeździ niewiele samochodów elektrycznych, za to "wyposażamy" auta z całej Europy
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac.  MKS

Zapotrzebowanie na baterie do elektrycznych samochodów nieustannie rośnie. Powołując się na dane organizacji europejskich producentów samochodów "Rzeczpospolita" zauważa, że w 2020 r. udział zelektryfikowanych aut w nowo rejestrowanych pojazdach wzrósł z 3 proc. w 2019 r. do 10,5 proc. W ostatnim kwartale zeszłego roku co szóste sprzedawane auto miało napęd elektryczny.

Daje to ogromne pole do popisu producentom wszelkiego rodzaju elementów i akcesoriów, w tym – właśnie baterii. Baterie "wyjeżdżają" z fabryki LG pod Wrocławiem oraz fabryki Daimlera w Jaworze. Ten drugi zakład zwiększy w tym roku produkcję, by sprostać zamówieniom. Pierwsza linia produkująca baterie PB już działa, dwie kolejne są testowane. Docelowo produkcja ma przekroczyć 100 tys. sztuk rocznie. Fabryka zatrudnia obecnie prawie 1250 osób.

W czerwcu zeszłego roku pisaliśmy, że belgijska grupa Umicore od Europejskiego Banku Inwestycyjnego 125 mln euro na wybudowanie fabryki w Polsce. Zakład w Nysie ma produkować materiały do akumulatorów dla pojazdów elektrycznych. Będą w nim produkowane materiały katodowe, które następnie posłużą producentom akumulatorów litowo-jonowych, wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych.

Samochody na wodór w 2021 roku w Polsce. "Emitują czystą parę wodną"

Efekt kuli śniegowej

Dzięki nowym inwestycjom wzrośnie również produkcja komponentów do baterii – druga linia produkcyjna powstaje na przykład na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Tak nowoczesne technologie nie funkcjonują w próżni i przyciągają kolejne firmy zajmujące się wysokimi technologiami. I to nie będą tylko polskie przedsiębiorstwa, lecz także z zagranicy, np. z Chin. "Rz" zauważa, że firmy z tego kraju coraz chętniej angażują się w europejski rynek baterii do samochodów elektrycznych.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują