Elektryczny autobus napędzi nie tylko PKB

Wsiadając na przystanku do autobusu rzadko kiedy zwracasz uwagę na to, czy jest on spalinowy, czy elektryczny. Czy to ma w ogóle znaczenie?

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Ma, nie tylko dla pasażerów, którzy podróżują ciszej (e-bus jest o około 25% cichszy od spalinowego nowoczesnego odpowiednika), dla czekających na przystanku (również w mniejszym hałasie), dla samego kierowcy (który nie odczuwa drgań swojego fotela i kierownicy), ale i dla mieszkańców miast. E-bus nie ma rury wydechowej - nie emituje toksycznych substancji. Zyskuje też gospodarka: w 2018 roku Polska była największym europejskim dostawcą elektrycznych autobusów, zajmując niemal 35% rynku.

„Około 10 lat temu podjęliśmy decyzję, że nasz rozwój będzie związany z elektryfikacją transportu. W 2011 roku wprowadziliśmy do produkcji hybrydy i całkowicie zrezygnowaliśmy z transportu czysto spalinowego” – tłumaczy Marek Gawroński z Volvo. W tym samym czasie pojawił się polski autobus Solaris Urbino, późniejszy zdobywca tytułu „Bus of the Year 2017” (pierwszy tak wyróżniony e-bus). Dziś każdy liczący się producent autobusów ma w swojej ofercie elektryczne pojazdy.

Wielu samorządowców podchodzi do e-busów z rezerwą: powtarza opinie, że są mało ekologiczne, drogie, mają nietrwałe baterie i trudno je ładować. Przyjrzyjmy się zatem Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii – pierwszej metropolii w Polsce, utworzonej przez 41 miast i gmin zamieszkanych łącznie przez 2,3 mln osób.

GZM zdecydowała się stopniowo zelektryfikować transport. Obecnie we flocie GZM jest ok. 130 pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne. Według deklaracji z końca 2018 roku - jednych z trzech największych operatorów w Metropolii (PKM Katowice, PKM Sosnowiec oraz Tyskich Linii Trolejbusowych) chce do 2020 roku włączyć do floty 36 elektrycznych autobusów. Będzie to 21 pojazdów 12-metrowych oraz 15 autobusów 18-metrowych. Finansowanie mogą zapewnić środki m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego CUPT. Dzięki wsparciu cena zakupu e-busa zbliży się do ceny podobnego pojazdu z silnikiem Diesla. Pionierem w zakupach elektrycznych busów w GZM był Sosnowiec, a w tym roku pierwsze elektryczne autobusy trafiły do Katowic. W 2020 roku flota tyskiego operatora wzbogaci się o 23 autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Co z bateriami? Kiedy ich pojemność zacznie spadać, dostaną drugie życie w magazynach energii. Stacjonarnie mogą działać jeszcze wiele lat. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przekonuje, że innowacyjne projekty oparte na ponownym wykorzystaniu baterii z pojazdów przyczynią się do powstania nowych miejsc pracy i podniosą naszą konkurencyjność wobec rynków pozaeuropejskich. Wartość rynku baterii i ogniw w Europie w 2025 roku osiągnie wartość około 250 mld euro.

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą światowi liderzy technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych zgromadzą łącznie 150 mówców i ponad 5000 uczestników. Do Katowic przyjadą istotni dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm i instytucji związanych z sektorem mobility, jak: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo Polska, Mercedes-Benz, Man, PKN ORLEN, Tauron, Mastercard, Olx, Grupa Azoty i ABB, a także Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe m.in. w dziedzinie zeroemisyjnych napędów, samochodów w sieci, nowych modeli biznesowych i rozwiązań dla smart city.

Przyjedź do Katowic i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują