Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Emiraty budują pociągi, które zawstydzą pendolino. Czas przejazdu robi wrażenie

39
Podziel się:

Etihad Rail, kolejowe przedsiębiorstwo Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zaprezentowało wizualizację pociągu "Sanpiercer", który kursować ma wzdłuż wybrzeża Zatoki Perskiej. Pomiędzy Abu Zabi a Dubajem skład pokonywać ma w 50 minut. Dla porównania: przejazd po około dwukrotnie dłuższej trasie Warszawa-Kraków w pendolino zajmuje 140 minut.

Emiraty budują pociągi, które zawstydzą pendolino. Czas przejazdu robi wrażenie
Wizualizacja pociągu "Sanpiercer" (Eithad Rails, Etihad Rails)

Zjednoczone Emiraty Arabskie budują sieć kolejową dla pasażerskich połączeń. Etihad Rail zaprezentowało, jakie pociągi planuje wysłać na tory. To nowoczesny "Sanpiercer", który osiągać ma prędkość 200 km na godz. Składy ruszą mniej więcej za osiem lat.

Uwagę zwraca aerodynamiczny kształt pojazdu. Także nowoczesne wnętrze. "Rynek Kolejowy" podaje, że w wagonach zastosowane zostaną siedzenia zróżnicowane wizualnie, ale też pod względem komfortu tak jak w samolotach. Ustawione będą w układzie 2+2.

"Standardowo zadbano o stoliczki. Będą także stoły z czterema miejscami do siedzenia. W składach znajdzie się wydzielona przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przewidziano też przestrzeń dla usług barowych. Przewoźnik zapowiada na pokładzie udogodnienia dla podróżnych w postaci dostępu do wi-fi oraz gniazdek" - podaje 'RK".

Sanpiercer kontra pendolino

Obecnie sieć kolejowa w ZEA (licząca zaledwie 264 km łącznej długości) zarezerwowana jest dla przewozów towarowych. "Głównym ładunkiem przewożonym przez Etihad Rail jest granulat siarki" - informuje "RK". To się jednak, jak wspomnieliśmy, a zmienić.

Zobacz także: Linie lotnicze w kryzysie. "Restart branży się nie odbył"

Etihad Rail wyda ok. 50 mld dirham (ok. 55 mld zł) na projekt rozbudowy sieci, która zakłada m.in. stworzenie 600-kilometrowego połączenia ze wschodu na zachód kraju. "Sanpiercer" z Abu Zabi do Dubaju (140 km) dojedzie w 50 minut. Po realizacji kolejnego etapu rozbudowy, dystans ok. 250 km do Fudżajry pokonywać ma w 100 minut.

Szacunki, w porównaniu do czasu przejazdu pociągów po torach w Polsce, są bardzo niekorzystne dla polskich przewoźników. Pendolino, najbardziej nowoczesny pociąg PKP Intercity, potrzebuje ok. 140 minut, by przejechać dystans 293 km, dzielący Warszawę i Kraków.

Co ciekawe, rozpędza się do tej samej prędkości, do jakiej ma sanpiercer (ok. 200 km na godz.). Wskazuje to, że z polskiej infrastruktury kolejowej wciąż można "wyciągnąć" więcej. Mimo oczywistej różnicy w terenie, przez który biegną tory w Polsce i — w przyszłości — w ZEA. Szansą na nadrobienie zaległości będzie stworzenie linii Kolei Dużych Prędkości w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(39)
Mpiotrek
2 lata temu
A myślałem że w Dubaju wszystko naj a tu pociąg TYLKO 200 km/h. Przy Thalys/TGV który rozpędza się do 300 km/ja czy chińskimi pociągami to Ethiad Rail wypada słabo. Nasze Pendolino raczej nie ma co się wstydzić
Flatower
2 lata temu
Rozdającym karty jest Alstom z TBV. Pendolino jest wloską filią dokupioną rzez Francuzów. A jaki będzie? Taki jaki szejkowie wybiorą z katalogu. Prędkość może być obniżona bo mieliby problemy z chłodzeniem silników no i catering byłby na minusie.
Niefachowy
2 lata temu
Dziwię się że niby fachowy portal a porównanie dziecinne. Patrząc na perspektywę czasową (tamten dopiero powstanie za 8 lat) no i infrastrukturę taboru (tamten pewnie pojedzie po prostej) to tamten powinien się wstydzić (zresztą ktoś napisał że pojechał w Chinach 340/h)
Wtajemniczony
2 lata temu
Ten pociąg nie zawstydzi Pendolino. Prędkość maksymalna to 250km/h. Zawstydzi raczej PKP PLK. Choć i to spore nadużycie, jeśli weźmiemy pod uwagę uwarunkowania i realia.
Milrys
2 lata temu
W Chinach, z Kantonu do Shenzen jechałem 340km/h.
...
Następna strona