G7 chce uderzyć w rosyjską "flotę cieni". Nowy pomysł na zaostrzenie sankcji

Rosja wykorzystuje "flotę cieni" do transportu własnej ropy i omijaniu sankcji państw zachodnich. G7 jednak chce ukrócić tę praktykę. Z nieoficjalnych doniesień wynika, że kraje sojusznicze planują uderzyć w tankowce pomagające w eksporcie rosyjskiego surowca – podaje Bloomberg.

Flota cieniSankcje. G7 dąży do ukrócenia transportu rosyjskiej ropy przez "flotę cieni" (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © GETTY | Europa Press News
oprac.  KRO

Rosja już od wielu miesięcy wykorzystuje sposób do obchodzenia zachodnich sankcji nałożonych na eksport jej ropy naftowej, o czym informowaliśmy w money.pl wielokrotnie. Pomagają jej w tym handlarze i firmy żeglugowe; z ich wsparciem Moskwa zgromadziła już flotę liczącą kilkaset tankowców. Dzięki nim transportuje ropę bez potrzeby korzystania z usług Zachodu, czyli z m.in. tankowców, ubezpieczeń i firm finansowych.

G7 chce uderzyć w Rosję

I właśnie ten proceder chce ukrócić Zachód. W rozmowie w podcaście firmy NorthStandard Olga Dimitrescu, szefowa brytyjskiego Biura Wdrażania Sankcji Finansowych (ang. UK Office of Financial Sanctions Implementation), kraje, które porozumiały się w sprawie limitu cen na rosyjską ropę, chcą zmusić firmy logistyczne współpracujące z Rosją do skorzystania z usług zachodnich firm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rosja chce podbić Afrykę dla surowców: złota i diamentów. "Putin ma zapędy kolonialne"

Utrudniamy Rosji korzystanie z "floty cieni", co powinno wymusić powrót większej liczby (współpracujących z nią – przyp. red.) tankowców do floty G7, gdzie dostawcy usług muszą respektować nałożone limity cenowe – podkreśliła Olga Dimitrescu.

Osobnym tematem dyskusji nad ukróceniem praktyk "floty cieni" są zagrożenia morskie i środowiskowe. Ropa jest bowiem przepompowywana ze rosyjskich tankowców na te współpracujące często na morzu. A zatem istnieje ryzyko jej niekontrolowanego wycieku do wody.

Kraje zachodnie zmierzają do respektowania sankcji

Unia Europejska z kolei dąży do ograniczenia sprzedaży starych tankowców nieznanym nabywcom. Natomiast Stany Zjednoczone pod koniec 2023 r. ogłosiły, że chcą zintensyfikować karanie firm logistycznych za naruszanie reżimu sankcyjnego.

Chociaż w ostatnim czasie zrobiło się ciszej o tych działaniach USA, to Olga Dimitrescu spodziewa się, że dojdzie do zwiększenia liczby wystawionych kar w drugim kwartale 2024 r.

Wybrane dla Ciebie
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę