Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Górny Śląsk stawia na elektromobilność

1
Podziel się:

Katowice jak i cała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia mają ambicję stać się liderem zeroemisyjnego transportu. Rozwijają więc szeroko zakrojoną, systemową rewolucję, której efekty już widzimy na drogach.

Górny Śląsk stawia na elektromobilność
(Shutterstock.com)

-Traktujemy kwestię elektromobilności poważnie. W ciągu najbliższych 10 lat mamy zamiar przeznaczyć na ten cel co najmniej 3 mld EUR i rozwijać projekty badawcze, które przełożą się na wzrost innowacyjności i jakości powietrza - przekonuje premier Mateusz Morawiecki a oczy wielu kierują się w tym kontekście na Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM), która to ma ambicję i środki ku temu, by stać się samorządowym liderem elektromobilności w Polsce.

Na pierwszy ogień wysuwa się tu przyrzeczenie najważniejszej gminy w GZM – Katowic – które do 2030 r. zobowiązały się ograniczyć emisję CO2 aż o 40 proc. Osiągnięcie tak ambitnego celu wymaga wprowadzenia prawdziwej rewolucji, takiej, która nie tylko pozwoli szybko przestawić miasto na ekologiczne tory, ale i zarazem zwiększy komfort życia milionów mieszkańców GZM. Zaangażowanie GZM w drodze do elektromobilności zaczyna się na największym w kraju zamówieniu na autobusy elektryczne: kilkaset ekologicznych autobusów, które będą jeździć po miastach GZM, robi wrażenie.

Gaz w ekosystem

- Nasze patrzenie na elektromobilność jest częścią większej całości, stanowiącej spójny ekosystem innowacji. Stąd np. decyzja o zaangażowaniu się w międzynarodowy projekt utworzenia przy Politechnice Śląskiej w Gliwicach Centrum Ochrony Klimatu i Środowiska. Właśnie tam mają wykuwać się projekty doskonalone później w realiach GZM, tak by w przyszłości stać się standardem w wielu miastach na całym świecie – podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Front ekoinnowacji w miastach regionu jest dużo szerszy: Metropolia dostrzega olbrzymi potencjał wodoru jako czystego paliwa przyszłości, dlatego wspiera partnerów biznesowych w rozwoju tej technologii.Okazuje się bowiem, że wyseparowany i oczyszczony gaz, może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej. Dlatego też docelowo istotna część autobusów wożących na co dzień 2,3 mln mieszkańców Metropolii w przyszłości może być napędzana właśnie wodorem. Ogniwa wodorowe pozwalają na uzyskanie dużo większych zasięgów przez takie autobusy i nie wymagają tak rozbudowanej infrastruktury ładowania.

Testy i ładowarki

Jednocześnie kolejne ośrodki już wdrażają infrastrukturę niezbędną do optymalnego zarządzania miejską elektromobilnością. Katowice, Gliwice, Czeladź, Chorzów, Tychy rozwijają zatem inteligentne systemy zarządzania ruchem i wprowadzają do swych szeregów rowery elektryczne, których gęsta sieć ma opleść wszystkie zakątki GZM.

- Rower w GZM ma być postrzegany jako równorzędny środek transportu miejskiego – podkreśla Kazimierz Karolczak.

Zaś Gliwice – arena pierwszych pozalaboratoryjnych testów 5G w Polsce – mogą stać się miejscem rozwoju autonomicznych pojazdów, korzystających z superszybkiego, nowego standardu sieci GSM. Zanim to się stanie, ośrodki takie jak Katowice zaroją się od elektrycznych taksówek i samochodów osobowych.
- Postanowiliśmy, jako pierwsze miasto w Polsce, przeprowadzić kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację 61 punktów ładowania, czyli 30 stacji ładowania. Do końca 2020 r. powstanie 100 punktów ładowania – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Kierunek - Katowice!

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych, 200 speakerów i ponad 5000 uczestników. To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży menedżerowie i politycy z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN Orlen, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych czy Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city oraz rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
Irek
5 lata temu
W Katowicach i okolicach mamy nawet sporo ładowarek głównie od greenway'a i ta trasa jak dla mnie jest jedna z lepiej "zaopatrzonych" w Polsce. Ładowarki sa i w galeriach handale tez kojarze ze przy markecie na trasie Nikodema i Józefa Renców