Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Hotele i gastronomia. Przy dalszym zamrożeniu jedna trzecia firm przetrwałaby tylko miesiąc

0
Podziel się:

W badaniu koniunktury GUS, podobnie jak miesiąc temu, najbardziej pesymistycznie swoją sytuację oceniają przedsiębiorcy z branży hotelarskiej i gastronomicznej. Aż 31 proc. z nich wskazało, że w przypadku dalszego zamrożenia gospodarki ich firma może przetrwać mniej niż miesiąc.

Hotele i gastronomia. Przy dalszym zamrożeniu jedna trzecia firm przetrwałaby tylko miesiąc.
Hotele i gastronomia. Przy dalszym zamrożeniu jedna trzecia firm przetrwałaby tylko miesiąc. (Pixabay)

Publikowany co miesiąc przez GUS wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury odzwierciedla stan gospodarki. Jest obliczany na podstawie odpowiedzi przedsiębiorców z różnych branż, którzy w ankietach oceniają bieżącą oraz przyszłą sytuację prowadzonych przez siebie firm. Badanie przeprowadzono w okresie od 1 do 10 maja.

Podobnie jak miesiąc temu, najbardziej pesymistyczne oceny pochodziły od przedsiębiorców z branży hotelarskiej i gastronomicznej. Na drugim miejscu znalazł się handel detaliczny, co nie dziwi, biorąc po uwagę, że według najnowszych danych w kwietniu sprzedaż spadła o prawie 23 proc. w skali roku.

Przedsiębiorcy zostali też zapytani o czas przetrwania firmy w przypadku kontynuacji ograniczeń związanych z pandemią takich jak: zamknięcie szkół, uczelni, sklepów, izolacja, obostrzenia na granicach itp. Na czas przetrwania firmy powyżej 6 miesięcy najczęściej wskazywali dyrektorzy przedsiębiorstw w branżach: przetwórstwo przemysłowe, handel hurtowy transport oraz gospodarka magazynowa.

Natomiast w budownictwie, handlu detalicznym oraz hotelarstwie i gastronomii, najwięcej przedsiębiorców ocenia, że ich firmy mogą przetrwać od dwóch do trzech miesięcy. Ale aż 31 proc. przedsiębiorców z branży hotelarstwo i gastronomia wskazało, że w takiej sytuacji ich firma może przetrwać maksymalnie około miesiąca.

Poniżej wskaźniki dla poszczególnych branż:

Zakwaterowanie i gastronomia

Wskaźnik: minus 60,4. Właściciele gastronomii oceniają koniunkturę bardziej pesymistycznie niż właściciele miejsc noclegowych.

Handel detaliczny

Wskaźnik: minus 43,4. Najbardziej niekorzystne oceny w tym zakresie zgłaszają przedstawiciele branży tekstylia, odzież, obuwie.

Transport i gospodarka magazynowa

Wskaźnik: minus 39,4.

Budownictwo

Wskaźnik: minus 38,8. Najgorzej koniunkturę oceniają firmy mikro i małe (do 49 pracujących), najmniej pesymistycznie – firmy duże (250 i więcej pracujących).

Przetwórstwo przemysłowe

Wskaźnik: minus 34,9. Najbardziej pesymistycznie oceniają koniunkturę firmy produkujące odzież oraz wyroby ze skór, najmniej niekorzystnie – producenci wyrobów farmaceutycznych.

Handel hurtowy

Wskaźnik: minus 33,3

Finanse i ubezpieczenia

Wskaźnik: minus 18,8

Informacja i komunikacja

Wskaźnik: minus 12,0. Najbardziej pesymistycznie koniunkturę oceniają jednostki prowadzące działalność wydawniczą, natomiast zajmujący się nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych oceniają koniunkturę, jako jedyni, nieznacznie pozytywnie.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)