Grożą eskalacją. Kolejny akwen zagrożony. To już wrota do Europy

Wspierani przez Iran jemeńscy bojownicy z ruchu Huti zapowiedzieli w czwartek, że będą atakować wszystkie statki zmierzające do izraelskich portów; oznacza to, że ich celem staną się jednostki handlowe nie tylko na Morzu Czerwonym, ale również na Morzu Śródziemnym.

Huti atakują statki na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej od listopada 2023 (zdj. ilustracyjne) Huti atakują statki na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej od listopada 2023 (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2024 Mohammed Hamoud
oprac.  KRWL

Jemeńscy rebelianci z ruchu Huti, wspierani przez Iran, ogłosili w czwartek, że zamierzają atakować wszystkie statki kierujące się do portów izraelskich. Według informacji przekazanych przez agencję Reutera to oznacza, że ich celem będą nie tylko jednostki handlowe na Morzu Czerwonym, ale również na Morzu Śródziemnym.

Lider Huti ostrzega

Abdulmalik al-Huti, przywódca ruchu Huti, wygłosił tę deklarację na antenie jemeńskiej telewizji. Lider bojowników, którzy cieszą się poparciem Iranu, wezwał Chiny, Rosję, kraje europejskie i azjatyckie, aby powstrzymały się od transportu towarów do portów w Izraelu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wrze na Bliskim Wschodzie. Moment ataku na broń z USA

Al-Huti określił te porty mianem "okupowanych portów palestyńskich", sugerując, że są one nielegalnie kontrolowane przez Izrael. Ruch Huti, od listopada 2023 roku, przeprowadza ataki na statki na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Jest to część ich kampanii solidarności z palestyńską organizacją terrorystyczną Hamas, która prowadzi wojnę z Izraelem w Strefie Gazy.

Rosną koszty transportu

Ataki Huti na statki handlowe spowodowały wzrost kosztów transportu morskiego i ubezpieczeń na kluczowych szlakach handlowych prowadzących z Europy do Azji. Jak zauważyła agencja Reutera, firmy żeglugowe zostały zmuszone do rezygnacji z tras wiodących przez Morze Czerwone na rzecz dłuższych i bardziej kosztownych rejsów wzdłuż południowych wybrzeży Afryki.

Podkreśla to skomplikowaną sytuację na szlakach handlowych, które stały się terenem konfliktu między różnymi grupami. Wszystko to wpływa na globalną gospodarkę, zmuszając firmy do szukania alternatywnych, często droższych rozwiązań.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1