Jak Polacy kupują w internecie? Niemal co drugi wybiera marketplace, najczęściej Allegro
Już blisko połowa kupujących w sieci szuka produktów na marketplace, a konkretnie na Allegro. Lidera rodzimego rynku e-commerce wybiera 7 na 10 kupujących. Konsumenci zaczynają też korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, a marketplace staje się głównym miejscem finalizacji zakupów z AI.
Aktualnej sytuacji i najnowszym trendom w branży e-commerce przyjrzała się agencja Minds&Roses w raporcie "Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online", przygotowanym na zlecenie Allegro. Kluczowa teza? Rynkowa pozycja platform typu marketplace nie tylko nie jest zagrożona, ale ich rola w handlu internetowym rośnie. Już blisko połowa kupujących online rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową od marketplace’ów, co stanowi wzrost o aż 11 proc. w porównaniu z 2023 r.
W internecie kupujemy szybko
Liderem wśród platform marketplace pozostaje Allegro, które już od 25 lat dominuje w wyborach polskich e-konsumentów. Jak wynika z raportu "Customer Journey 2025", aż 7 na 10 użytkowników rozpoczynających zakupy na platformach wybiera właśnie Allegro, a dla niemal co trzeciego kupującego jest ono także miejscem podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że wciąż silnym trendem wśród klientów e-commerce jest tzw. compressed commerce, czyli robienie zakupów maksymalnie skróconych i skondensowanych w jednym miejscu, a zatem realizowanych w jak najkrótszym czasie. I tak, co czwarty konsument finalizuje transakcję jeszcze tego samego dnia, a 18 proc. użytkowników decyduje się na zakup od razu. Ponad połowa klientów online preferuje możliwie szybkie zakupy, a niemal 8 na 10 przyznaje, że w przypadku mało znanych produktów oczekuje pełnych informacji w miejscu zakupu – aby uniknąć konieczności poszukiwania dodatkowych źródeł.
- Konsumenci nadal cenią atrakcyjne ceny i szybkie dostawy, ale coraz większe znaczenie mają dla nich wygoda i kompletność oferty. 79 proc. kupujących, by podjąć decyzję, oczekuje dziś kompleksowych informacji o produkcie w miejscu zakupu. To wyraźne echa trendów optymalizacji procesów obserwowanych już rok temu – komentuje wyniki raportu Marta Skalmowska z agencji Minds&Roses.
Jak e-zakupy to na Allegro
Wracając do lidera polskiego rynku e-commerce – Allegro, marketplace pełni dziś rolę centralnego punktu decyzyjnego w sieci. Niemal co trzeci ankietowany przyznaje, że to na Allegro podjął decyzję o zakupie danego produktu. Aż 43 proc. badanych dokonało lub planuje dokonać transakcji na Allegro, co – zdaniem twórców raportu – potwierdza wysoki poziom lojalności użytkowników.
Drugim najczęściej wybieranym miejscem rozpoczęcia poszukiwań jest wyszukiwarka Google (19 proc. wskazań), a następnie: strony sklepów online (7 proc.), porównywarki cenowe (4 proc.) oraz serwisy ogłoszeniowe (3 proc.).
Wiodącą rolę Allegro i lojalność klientów widać zwłaszcza w zestawieniu ze ścieżką zakupową – zarówno użytkownicy rozpoczynający poszukiwania na Allegro, jak i w Google, często finalizują zakup na platformie (odpowiednio jest to 76 i 41 proc. konsumentów). W porównaniu z ubiegłym rokiem Allegro umocniło swoją pozycję jako miejsca rozpoczęcia ścieżki zakupowej w kilku kategoriach produktowych. Największe wzrosty odnotowało w kategoriach: środki czystości (+10 proc.), artykuły dla zwierząt, kolekcje i sztuka (+8 proc.), motoryzacja oraz dom i ogród (+6 proc.).
- Blisko połowa klientów (43 proc.) zaczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w szczytowych okresach, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To pokazuje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy szukają precyzyjnych informacji i szerokiej gamy ofert w jednym miejscu. Kupujący doceniają także łatwość nawigacji. Aż 25 proc. przeszukuje kategorie z poziomu menu – podkreśla Marcin Bruś, Advertising Director Allegro.
AI pomaga kupować w sieci
Interesujących danych na temat tego, czego oczekują dziś konsumenci po zakupach w sieci dostarcza również raport z badań Danae "Trendy zakupowe", przeprowadzonych na zlecenie Allegro w kwietniu tego roku. Klienci zaczynają korzystać z nowoczesnych narzędzi, które ułatwiają im podejmowanie decyzji zakupowych. Wspieranie się generatywną sztuczną inteligencją deklaruje 13 proc. kupujących online. Rozwiązania AI, w tym Chat GPT i Co-pilot, wspierają użytkowników najczęściej na etapie zbierania informacji o produktach (86 proc. wskazań badanych) oraz ich wyszukiwania (73 proc.), ale również przy szukaniu inspiracji (48 proc.), śledzeniu dostaw czy obsłudze zamówienia (20 proc.).
Główne motywacje e-konsumentów korzystających z pomocy sztucznej inteligencji? Oszczędność czasu (67 proc.), możliwość porównania cen (56 proc.), znalezienie najkorzystniejszej oferty (27 proc.) i poszukiwanie nowości produktowych (21 proc.). Dla niemal co piątego kupującego (19 proc.) ważne jest również poczucie bezpieczeństwa, które zapewniają nowoczesne narzędzia.
Warto podkreślić, że finalizacja zakupów wspieranych przez AI najczęściej odbywa się na dużych platformach marketplace – ten kanał wskazało aż 83 proc. osób świadomie korzystających z rozwiązań sztucznej inteligencji. Kolejne miejsca zajmują multibranżowe sklepy internetowe (48 proc.) oraz sklepy sieci handlowych (45 proc.). Rozwiązania oparte w całości na AI, np. aplikacje zintegrowane z chatbotami, pozostają na razie niszowe (14 proc.).
A co najczęściej kupujemy z pomocą sztucznej inteligencji? Tutaj zaskoczenia nie ma. Na pierwszym miejscu plasuje się elektronika (67 proc.). Podium uzupełniają produkty z kategorii dom i ogród (49 proc.) oraz zdrowie (46 proc.).
Kupujesz na platformach marketplace? Wejdź na Allegro i sprawdź miliony ofert w atrakcyjnych cenach.