Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Jak zmienia się rynek pracy w erze cyfrowej?

3
Podziel się:

Era cyfrowa trwa w najlepsze, wspierana coraz to nowymi potrzebami w zakresie komunikacji – zarówno prywatnej, jak i firmowej. Można to odczuć również w kontekście rynku pracy i funkcjonujących na nim przedsiębiorców oraz zatrudnionych. Dzięki zmianom w Kodeksie pracy od 2023 roku uregulowana została już praca zdalna w Polsce. Sprawdźmy, w jaki sposób zmienia się rynek w erze cyfrowej.

Jak zmienia się rynek pracy w erze cyfrowej?
Rynek pracy w dobie cyfryzacji. (unsplash.com)

Zmiany w kwalifikacjach wymaganych na rynku pracy w erze cyfrowej

Aktualne badania wskazują, że istnieje pewna luka kompetencyjna, jeśli chodzi o posiadane przez pracowników czy pracodawców kompetencje cyfrowe. Wynosi ona obecnie 60 proc., a do 2030 roku powinna być na poziomie 80 proc. u większości uczestników rynku, tj. u przedsiębiorców, pracowników oraz liderów.

W całej Unii Europejskiej od 2021 roku obowiązuje Kompas Cyfrowej Dekady, a w związku z nim w Polsce prowadzono rządowy Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. Zgodnie z założeniami UE należy dążyć do przygotowania pracowników i firm na czekającą nas cyfrową przyszłość. Do 2030 roku tylko w Polsce rząd przeznaczy na podnoszenie kompetencji cyfrowych ogółu obywateli 234 mln zł. 

Posiadanie kompetencji cyfrowych staje się niezbędne, by móc funkcjonować na rynku pracy i być konkurencyjnym. Wśród nich należy wymienić:

  • Komunikowanie się i podejmowanie współpracy z wykorzystaniem nowych narzędzi – komunikatorów, chatów itp.
  • Umiejętność pracy w grupie, w zespole, z podziałem na role.
  • Właściwy dobór narzędzi i platform cyfrowych.
  • Myślenie cyfrowe – to szczególna umiejętność rozumienia technologii, które stale się rozwijają, oraz poruszania się w zmiennym otoczeniu.
  • Umiejętność kreatywnego myślenia i podejmowania ciągłej nauki dla aktualizowania wiedzy.
  • Umiejętność korzystania z dostępnych informacji i ich analiz – dzięki technologiom cyfrowym można o wiele łatwiej wyciągać z ogromnych zbiorów danych cenne dane. 

Jak rozwój technologii wpłynął na strukturę zatrudnienia

Działy HR zajmujące się wszelkimi kwestiami związanymi z zatrudnianiem pracowników, odczuwają zmiany w zakresie rozwoju technologii cyfrowych. Nowatorskim rozwiązaniem, które zaczyna funkcjonować w przedsiębiorstwa, są cyfrowe teczki pracowników i zdigitalizowane archiwa przechowujące najważniejsze dokumenty kadrowe i płacowe. 

Duża część naszego zawodowego życia przeniosła się do sieci. Nawet rekrutacje mogą być przeprowadzane w trybie online. Pojawia się zapotrzebowanie na pracowników, którzy specjalizują się w technologiach cyfrowych i zabezpieczaniu zdigitalizowanych danych. Znalezienie wykwalifikowanych specjalistów np. do spraw cyberbezpieczeństwa jest wyzwaniem dla pracodawców i ich działów HR. 

Zmiany w oczekiwaniach pracowników i pracodawców w erze cyfrowej

Pracownicy od chwili wybuchu pandemii COVID-19 zaczynają bardziej dostrzegać zalety pracy zdalnej albo chociażby hybrydowej – czyli częściowo wykonywanej zdalnie, a częściowo w biurze. W szczytowym momencie w czasie pandemii aż 14 proc. ogółu zatrudnionych w Polsce pracowało zdalnie – jak podał Główny Urząd Statystyczny

Sami pracownicy wypowiadali się, że cenią sobie hybrydową formę wykonywania obowiązków. Niektóre dane wskazują, że 75 proc. z nich chciałoby mieć stałą możliwość wykonywania pracy częściowo zdalnej. Większość przedsiębiorców przychylnie wypowiada się na ten temat. 

W dzisiejszych czasach pracodawcy wyżej cenią sobie specjalistyczną wiedzę i ukończenie kursów oraz szkoleń niż wykształcenie ogólne oraz studia na kierunkach, które niewiele wnoszą do zadań wykonywanych na danym stanowisku. Szukają osób wysokospecjalistycznych.

Wpływ automatyzacji i robotyzacji na rynek pracy

Robotyzacja wyraźnie widoczna jest w przedsiębiorstwach produkcyjnych, ale nie tylko. Praca człowieka powoli jest zastępowana wykonywaną przez maszyny, które sterowane są i kontrolowane przez specjalistów. Jednak pomimo ewidentnie rozwijających się automatyzacji i robotyzacji na rynku człowieka nie można całkowicie zastąpić. Ma wyższość nad maszyną, ponieważ:

  • Potrafi myśleć adaptacyjnie – maszyna reaguje na konkretne zdarzenia i napływające do niej sygnały za pośrednictwem czujników w założony sposób, natomiast człowiek potrafi myśleć adaptacyjnie i reagować w odpowiednim trybie na zmieniające się warunki otoczenia. Ta umiejętność dostosowania się jest bardzo ważna dla pracy w nowoczesnej erze cyfrowej dominacji.
  • Potrafi korzystać z nowych mediów, wyszukiwać informacje, generować odpowiedzi na podstawie narzędzi cyfrowych.
  • Ma inteligencję społeczną – ocenia emocje drugiego człowieka, potrafi dopasować do niego swoje postawy i zachowania, buduje zaufanie, czego robot nie jest w stanie zrobić.

Nowe możliwości zatrudnienia w erze cyfrowej

Na etapie wybuchu pandemii COVID-19 okazało się, że praca w wielu przypadkach może być wykonywana w trybie zdalnym. Do 2023 roku praca tego rodzaju nie była regulowana przepisami Kodeksu pracy, ale to uległo zmianie. Pracownicy mogą już korzystać z przysługującej im ochrony prawnej, a przedsiębiorcy zatrudniać pracowników zdalnych. To jednak na firmach spoczywają koszty związane z zapewnieniem m.in. usług telekomunikacyjnych wykonujących obowiązki na odległość. 

Lockdown gospodarki wymógł na transformację cyfrową, która już dokonywała się w wielu branżach. Stanowiło to niemałe wyzwanie dla pracodawców czy działów HR, które musiały przystosować się do wymiany dokumentów, jakich fizycznie nie ma w biurze. 

Ciekawostką jest możliwość zatrudnienia za pośrednictwem platform internetowych. Badanie z USA pokazało, że aż 36 proc. ogółu pracowników w Stanach Zjednoczonych wykonuje obowiązki za pośrednictwem takich rozwiązań. Przewiduje się jednocześnie, że do 2027 roku będzie ich więcej niż 50 proc. Trend ten rozwija się w Europie, w tym w Polsce. Praca platformowa daje dużą elastyczność w wykonywaniu obowiązków – w zakresie rodzaju i ilości podejmowanych zleceń czy też wymiaru godzin, w jakich są one realizowane. 

Aktualnie coraz bardziej popularną formą zatrudnienia jest praca GIF, czyli w chmurze i w tłumie, polegająca na wykonywaniu licznych zleceń za pośrednictwem platform internetowych, choć może być wykonywana offline, online, indywidualnie lub grupowo. 

Termin cloud working pojawia się coraz częściej w kontekście nowoczesnych form zatrudnienia. Oznacza pracę wykonywaną stricte w internecie, co powoduje, że obecność w biurze nie jest wymagana. Natomiast crowd working to forma wykonywania zadań grupowo na odległość, w której poszczególne zadania są podzielone na mniejsze elementy, których podejmują się poszczególni pracownicy online. 

Wyzwania dla edukacji i szkoleń w erze cyfrowej

Dzisiejsza szkoła powinna przygotować uczniów do tego, co czeka ich na współczesnym rynku pracy. Jest on już zupełnie inny niż jeszcze w poprzednim pokoleniu. Szacuje się, że już w 2025 roku aż 75 proc. pracowników będzie należało do tzw. pokolenia "millenialsów" i następnych, a dla nich cyfrowa rewolucja na rynku i nie tylko jest codziennością. 

Pracownicy starsi muszą sami podjąć trud szkolenia, a przedsiębiorcy umożliwić im nabycie umiejętności obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania. Zgodnie z wynikami, jakie prezentował Eurostat, jedynie 3,7 proc. dorosłych Polaków bierze udział w szkoleniach, co przekłada się na zbyt niski jak dotychczas poziom kompetencji cyfrowych wśród zatrudnionych. 

Wyzwaniem będą również niezbędne profesjonalne szkolenia dla wszystkich pracowników działów HR w 2023 roku i w kolejnych latach, ponieważ będzie istniała potrzeba dostosowania cyfrowych standardów obsługi danych oraz digitalizacji właściwie całej działalności przedsiębiorstw. 

Perspektywy przyszłości rynku pracy w erze cyfrowej

‌Raport o przyszłości miejsc pracy w erze cyfrowej stworzony przez Światowe Forum Ekonomiczne 2020 pokazuje, że rewolucja ta stworzy aż 97 mln nowych miejsc pracy, z których zdecydowana większość, bo około 90 proc., będzie wymagała umiejętności cyfrowych. 

Przyszłością dla rynku w Polsce i na całym świecie jest uelastycznienie wykonywania pracy, co wiąże się z szeroko wdrażaną koncepcją work-life balance, zakładającą takie zarządzanie czasem, by możliwe stało się zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym, rodzinnym. 

Rośnie liczba platform służących do wykonywania pracy zdalnej, pracy w grupie czy w chmurze. Ich liczba na świecie zwiększyła się z poziomu zaledwie 142 w 2010 roku do 777 pod koniec 2020 roku. 

Cyfryzacja w Polsce i na świecie w obrębie rynku pracy z pewnością będzie postępowała. Pojawiać się będą coraz bardziej zaawansowane programy i urządzenia, których obsługa wymagać będzie nowych kompetencji cyfrowych. Już dziś pojawia się zapotrzebowanie na rynku na pracowników wysokospecjalistycznych, biegłych w technologiach cyfrowych i w przyszłości z dużą dozą prawdopodobieństwa nadal tak będzie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Adaś
11 miesięcy temu
Co z tego, że się zmienia jak ludzie dalej dostają słaby hajs xd mnie to przestało bawić, więc się zdecydowałem na wyjazd do holandii z otto, świetna poważna agencja.
Rejestracja s...
12 miesięcy temu
Rejestracja własnej działalności z pomocą ekspertów - zapraszamy! Szybko i bez problemów :) rejestracja-spolki-zoo pl
Tylko spokój
12 miesięcy temu
Jak sie rynek pracy zmieni opisuje książka klausa schwaba . Kombinować nie ma co. Te zmiany są z sukcesem w Europie wprowadzane. Nadchodzi system neofeudalny. W tym kierunku więc rynek pracy się zmienia.