Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja
Materiał partnera

Jak znaleźć Chief Entrepreneur Franchise Officer, stale wymyślać się na nowo i skutecznie konkurować w biznesie franczyzowym nowej ekonomii? Czy IDEA Franczyza 2.0. jest dla Ciebie?

Podziel się:

Jak budować nowoczesne organizacje franczyzowe i zespoły przedsiębiorczych menedżerów i franczyzobiorców, które poradzą sobie z wyzwaniem ciągłego dostosowywania ich strategii i modeli operacyjnych do zmieniającego się otoczenia biznesu?

Jak znaleźć Chief Entrepreneur Franchise Officer, stale wymyślać się na nowo i skutecznie konkurować w biznesie franczyzowym nowej ekonomii? Czy IDEA Franczyza 2.0. jest dla Ciebie?
(Materiał Partnera)

We franczyzie to duże wyzwanie, bo musimy w tę podróż zabrać naszych franczyzobiorców – niezależnych przedsiębiorców. A tu wiele czynników, które składają się na skuteczność procesu zmiany: zapewnić finanse za zmianę w całej sieci, zdefiniować nowe procesy, udostępnić narzędzia, rozwijać kulturę innowacyjności i otwartości, nauczyć ludzi, "jak", stale rozwijając kompetencje ludzi…

Najbardziej efektywne przedsiębiorcze organizacje franczyzowe potrafią w jednym czasie rozwijać nowe myślenie strategiczne i przekładać je na rozproszoną strukturę sieci przedsiębiorców, wprowadzać je do realizacji po stronie centralnej operatora sieci i po stronie franczyzobiorców. Dzięki prosto zaprojektowanej, ustrukturyzowanej, organizacji, systemom zarządzania, systemom operacyjnym opartym na edukacji, technologii i kulturze przedsiębiorczości potrafią się szybko adaptować.

Sieci wymyślają się na nowo

Sieci franczyzowe, których modele biznesu lokują się najczęściej w tradycyjnych granicach branży, mogą dalej je rozwijać i stawać się firmami technologicznymi na pewnych odcinkach swojej działalności rynkowej.

Te, którym to się udaje, tworzą prawdziwą trwałą wartość dla lokalnych przedsiębiorców.

Ich zdolność budowania wygrywających modeli biznesu z jednoczesnym budowaniem struktur organizacyjnych, które poradzą sobie z wyzwaniami rosnącej skali i z wyzwaniami zmieniającego się otoczenia i trendów rynkowych powoduje, że lokalni przedsiębiorcy mogą rozwijać mniej ryzykowne biznesy i przyciągać talenty lokalne, stawać się bardziej atrakcyjnymi lokalnymi przedsiębiorstwami. Tworzyć wartość dla społeczności lokalnych i wartość dla gospodarki.

Ciekawym przykładem dużych zmian w modelu działania, jest Grupa Eurocash, która chce teraz opierać swoją przewagę konkurencyjną na cyfryzacji, trendzie lokalności i nowoczesnej przedsiębiorczości.

O strategii Grupy podczas marcowego Franczyza 2.0 Workshop na PGE Narodowy opowiedział Pedro Martinho, Członek Zarządu Eurocash. Grupa ma dobry fundament, aby tę strategię zrealizować. Sieć Eurocash zrzesza teraz tysiące niezależnych małych i średnich sklepów lokalnych. Dotąd bardzo tradycyjny handel. Teraz chce przyciągać młodych ludzi i dzięki cyfryzacji budować Nowoczesnych Przedsiębiorców. Mając dostęp do technologii, narzędzi i analityki, będą potrafili dostosowywać swoją ofertę do lokalnych konsumentów.

Aby przetrwać i rosnąć na trendzie lokalności, małe i średnie sklepy niezależne muszą się cyfryzować. Zmieniać się muszą relacje z konsumentem - stawać cyfrowe, nowoczesne. - Musimy komunikować się z konsumentami inaczej, bo ludzie dziś komunikują się inaczej, mówił Pedro Martinho.

Ale cyfryzować musi się też zarządzanie sklepem. - Aby przyciągnąć młodych ludzi do prowadzenia sklepu pod marką sieci, zarządzanie sklepem musi być możliwe praktycznie z pozycji telefonu. Małe sklepy to już nie te same biznesy rodzinne, jak 20 lat temu, gdzie pracowało się cały czas. Styl życia, potrzeby ludzi, w związku z projektem zawodowym, podlegają zmianie.

Pojęcie przedsiębiorczości ewoluuje.

Rozwojowi działalności nowego modelu Eurocash sprzyja trend lokalności.

Na całym świecie obserwujemy powrót do mniejszych sklepów, blisko domu. Ludzie chcą kupować lokalne produkty, które mają mniejszy ślad węglowy. Konsumenci mają potrzebę wspierania lokalności i utożsamiania z miejscem, gdzie robią zakupy. I nie chodzi tu tylko o funkcje racjonalne: cena, produkt. Chodzi o sam akt zakupowy i to, że ma on znaczenie dla środowiska, dla społeczeństwa.

Ciekawe, jak Grupa Eurocash poradzi sobie z wyzwaniem cyfryzacji na dużą skalę?

I o czym będzie ta kultura nowoczesnej przedsiębiorczości?

Jak sieci franczyzowe mogą sobie radzić z tak dużymi wyzwanie na ogromna skalę?

Zobacz także: Franczyza 2.0 Workshop | Pedro Martinho, Grupa Eurocash | "Cyfryzacja małych i średnich sklepów”

Szukam Chief Entrepreneur Officer

Nowoczesne organizacje mają odwagę (i zdolność) eksperymentowania w budowaniu zespołów i rozwiązań organizacyjnych.

A. Osterwalder w "The Invincible Company" pokazuje ciekawy przykład firmy z listy Fortune 50, poszukującej Chief Entrepreneur, który zbuduje ich przyszłość. - Chief Entrepreneur będzie odpowiadać za zarządzanie zespołem przedsiębiorców eksperymentujących z nowymi modelami biznesowymi i propozycjami wartości. Kandydat to osoba z pasją do podejmowania skalkulowanego ryzyka. Nie jest to rola CTO ani rola podlegająca dyrektorowi generalnemu. Chief Entrepreneur ma rangę CEO, z wyraźnym przywództwem nad radykalnymi innowacjami w firmie (…) Oczekiwany profil: pasjonuje się budowaniem firm, wierzy, że wszystko jest możliwe, zbudował firmę o wartości 1 miliard dolarów plus biznes z niczego, czuje się komfortowo w niepewności, jest niesamowicie dyplomatyczny (…)

Analizujac, można sobie wyobrazić, jak byśmy zdefiniowali, z jakiego punktu A do B ma przeprowadzić nasza organizację Chief Entrepreneur Franchise Officer? Jak określić jego codzienne zadania?

Warto aspirować.

Czym jest przedsiębiorczość i jak wyraża się w organizacji franczyzowej? Szerokie pojęcie. To skuteczne nawigowanie w biznesie, stan umysłu, gotowość człowieka do odpowiedzialności i proaktywnego zaangażowania, gotowość i zdolność do powielenia modelu na lokalnym rynku, absolutna świadomość biznesu end to end, to buntowniczość, to obsesja na punkcie obsługi klienta, to podejście właścicielskie, to kwestionowanie status quo….

Jak zarządzać rozwojem przedsiębiorczości we franczyzie, aby osiągać swoje cele rozwojowe – po stronie dawcy i biorcy licencji?

Każdy jest przedsiębiorcą i ma Mentalność Założyciela

Kluczowym źródłem przewagi konkurencyjnej firm jest tzw. mentalność założyciela wg koncepcji przedsiębiorczości J.Allen, C.Zook. - To wstręt do złożoności, biurokracji oraz wszystkiego, co przeszkadza w realizacji przyjętej strategii. To firmy, które mają obsesję na punkcie obsługi, mają buntownicze poczucie misji.

Sieci franczyzowej oparte na silnej kulturze przedsiębiorczości, innowacyjności i współtworzenia, naturalnie sprawniej zwiększają swoją skalę i trwają, bo osiągają efekt synergii dobrze ułożonego modelu franczyzy i przedsiębiorczości franczyzobiorcy.

Jeśli szukasz franczyzy musisz wiedzieć, że to technologie zmieniają reguły gry

Bez względu na to, czy chce się kupić franczyzę dużej czy małej sieci, ważna jest właściwa ocena, umiejętność rozpoznania największych różnic między działalnością w środowisku cyfrowym a tradycyjnym i przewag dla biznesu, jakie zyskujesz dzięki technologii? - Jak technologiczne środowisko ułatwi Ci lepsze konkurowanie lokalnie?

Wg badań G. Kane, A.N.Phillips, o których mówią w "Pułapce Transformacji" cyfrowe firmy wyróżnia najbardziej tempo prowadzenia działalności (szybkość, tempo zmian), kultura i sposób myślenia (kreatywność, uczenie się, podejmowanie ryzyka, współpraca), elastyczne rozproszone miejsca pracy (współpraca, podejmowanie decyzji, przejrzystość), wydajność, lepszy dostęp do narzędzi (dane, efektywność technologii), Komunikatywność (praca zdalna)

Warto się takimi sieciami interesować.

Jeśli jesteś franczyzodawcą, ciekawie zastanowić się: jak digitalizować sieć? Jak stawać się organizacją potrafiącą eksperymentować z technologiami, innowacjami, bez zakłócania bieżącej działalności? - Jak testować szybko, na niewielką skalę, w wystarczającym stopniu? I jak szybko skalować szanse w momencie, gdy testy przynoszą produktywne wnioski? Wreszcie, jak myśleć o budowaniu strategii transformacji cyfrowej sieci i zmieniać modele biznesu dzięki technologii?

Strategia, organizacja, adaptacyjność, kultura i przedsiębiorczość

Strategia, rozwój organizacyjny, adaptacyjność, kultura i przedsiębiorczość to słowa klucze do budowania przewagi konkurencyjnej organizacji franczyzowych nowej ekonomii.

Sieci franczyzowe, jak wszystkie organizacje na rynku, aby wyprzedzać innych i pokonywać zakłócenia branżowe, muszą ciągle definiować się na nowo. Sieci, które potrafią ciągle analizować, kim są, jak i gdzie działają i jak rosną, aby być relewantnym, wprowadzać zmiany i wyprzedzać rynek i wprowadzać zmiany, potrafią zabrać w tę podróż franczyzobiorców, rosnąć i osiągać zyskowne wzrosty.

Warto śledzić IDEA Franczyza 2.0.

Podczas marcowego Wydarzenia Konferencyjnego Franczyza 2.0 Workshop rozmawialiśmy w gronie liderów ekosystemu franczyzy o rozwiązaniach dla biznesu franczyzowego. "Przedsiębiorcze Sieci – Liderzy Transformacji". Udział wzięli:

Autor artykułu: Monika Ferreira, Founding Partner & Doradca Strategiczny w I'GS In Good Strategy, Autorka Projektu Franczyza 2.0

Materiał partnera

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl