Kanał Sueski odblokowany. Kontenerowiec Ever Given wrócił na trasę

Kontenerowiec, który od prawie tygodnia blokował Kanał Sueski wrócił na trasę i kontynuuje rejs. Jak podaje agencja Reutera, przywrócenie normalnej żeglugi przez kanał może potrwać jeszcze kilka tygodni.

The Ever Given container ship moves along the Suez Canal towards Ismailia after being freed from the canal bank in Suez, Egypt, on Monday, March 29, 2021. The giant Ever Given container ship was finally pulled free from the bank of the Suez Canal, allowing for a massive tail back of ships to start navigating once again through one of the worlds most important trade routes. Photographer: Islam Safwat/Bloomberg via Getty ImagesKontenerowiec Ever Given płynie przez kanał sueski. Fot. Islam Safwat/Bloomberg via Getty Images
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
oprac.  WZI

W poniedziałek rano udało się uwolnić dziób i rufę statku. Kadłub kontenerowca dalej jednak tkwił na mieliźnie.

- Za wcześnie na świętowanie - mówił specjalista w porannym wywiadzie dla stacji Radio 1 Peter Berdowski, szef firmy pracującej przy akcji uwolnienia statku.

Na miejsce przypłynął kolejny ciężki holownik, pod statek wpompowano wodę, która miała usunąć muł.

Krajowy Plan Odbudowy. Sikorski: to nie są pieniądze na drogi i mosty

W końcu wczesnym popołudniem statek udało się całkowicie uwolnić. Kontenerowiec wrócił na tor wodny i, jak pokazują strony monitorujące ruch statków, kontynuuje on swój rejs w kierunku Rotterdamu.

Jak podaje agencja Reutera, niebawem pełen ruch przez Kanał Sueski zostanie przywrócony. Usunięcie zakłóceń w żegludze potrwa jednak tygodnie, a nawet miesiące.

Na Morzu Czerwonym czeka w tej chwili ponad 360 różnych jednostek, w tym kontenerowce i tankowce.

Szacuje się, że wartość towarów przepływających przez kanał każdego dnia wynosi około 9,5 miliarda dolarów, co odpowiada 10 proc. całego globalnego wolumenu handlu. Oznacza to, że blokada na kilka dni może doprowadzić do uszczuplenia globalnego PKB o 1 czy 2 proc.

Kontenerowiec Ever Given to jeden z największych kontenerowców na świecie. Operatorem statku jest firma Evergreen z Tajwanu.

We wtorek statek utknął na mieliźnie w Kanale Sueskim, blokując tym samym drogę dla innych jednostek.

Ciągle też nieznana jest przyczyna utknięcia kontenerowca. Wśród podejrzanych jest awaria zasilania, silny wiatr i burza piaskowa.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują