Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Michał Stajniak
|

Kanał Sueski odblokowany. To wąskie gardło handlu międzynarodowego

10
Podziel się:

Po niemal tygodniu Kanał Sueski został odblokowany. Warto przypomnieć, że 23 marca jeden z największych kontenerowców na świecie stanął niemal w poprzek trasy przeprawowej z Morza Czerwonego na Morze Śródziemne, czym doprowadził do totalnego zablokowania szlaku handlowego.

Kanał Sueski odblokowany. To wąskie gardło handlu międzynarodowego
Kanał Sueski został w końcu odblokowany. (PAP, PAP/EPA/SUEZ CANAL AUTHORITY / HANDOUT)

Czy wydarzenie to miało ogromny wpływ na globalne rynki finansowe? Czy był to jedynie nieszczęśliwy zbieg okoliczności?

Szacuje się, że wartość towarów przepływających przez kanał każdego dnia wynosi około 9,5 miliarda dolarów, co odpowiada 10 proc. całego globalnego wolumenu handlu. Oznacza to, że blokada na kilka dni może doprowadzić do uszczuplenia globalnego PKB o 1 czy 2 proc.

Nie jest to może bardzo dużo, ale warto przypomnieć o tym, że cały świat próbuje się podnieść po ataku Covid-19 z zeszłego roku. Zablokowanie kanału to oczywiście spowolnienie łańcucha dostaw towarów oraz surowców, w tym przede wszystkim ropy naftowej, która reagowała dosyć pozytywnie na zablokowanie jednego z głównych szlaków eksportowych z krajów arabskich do Europy.

Zobacz także: Inflacja w Polsce się rozpędza. Dane potwierdzają, wydatki rodzin znacznie wzrosły

Cena ropy podniosła się z lokalnych dołków i wzrosła ponad 7 proc., choć oczywiście była to jedynie sytuacja tymczasowa. Z drugiej strony bardzo silnie wzrosły koszty transportu z Azji do Europy, gdyż cena wynajęcia statku handlowego rosła nawet o kilkadziesiąt procent. Nikt tak naprawdę nie wiedział ile potrwają opóźnienia.

Przyczyny tego incydentu nie są do końca znane. Mówi się przede wszystkim o wietrze, czy błędzie technicznym. Z drugiej strony pojawiają się spekulacje na temat specjalnego sabotażu handlu międzynarodowego, który miałby zwrócić uwagę na problemy Tajwanu. Niemniej skutki, które będziemy obserwować to prawdopodobne większe stawki za transport, które wpłyną na dalsze utwierdzenie wyższych oczekiwań inflacyjnych na świecie.

Cała sytuacja mogła też odwracać nieco wzrok od innych problemów jak koronawirus czy wypłaty czeków Bidena w Stanach Zjednoczonych. W ostatni poniedziałek marca, wraz z odblokowaniem kanału o godzinie 04:30 czasu lokalnego obserwujemy wyraźne spadki cen na rynku ropy naftowej. Ropa traci już ponad 2 proc., choć od momentu oswobodzenia Ever Given z mielizny spadek wynosi niemal 3 proc.

Warto jednak pamiętać, że sam przepływ statków w następnych dniach będzie prawdopodobnie ograniczony, ze względu na zbadanie sprawy oraz prawdopodobne naprawy, czy próbie ograniczenia ryzyka na następny potencjalny wypadek. To wszystko oczywiście doprowadzi, że koszty będą rosły dalej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
xtb
KOMENTARZE
(10)
wiktor52
2 lata temu
najbardziej mnie interesuje o ile szerszy jest kanał sueski w tym wąskim gardle od przekopu mierzeii wiślanej
deeed
3 lata temu
Czyli Putin może dokonać "wypadku lotniczego" nad kanałem i uziemić pół Europy??
deeed
3 lata temu
Mieli tyle lat by porzerzyć ten kanał lub wykopać zapasowy obok i nic...
wyPAd
3 lata temu
Kanał odblokowany a statki do Gdyni już płyną wokół Afryki chyba po to aby podnieść ceny tego co wiozą. Tak się tu rządzi.
No tak
3 lata temu
Trzeba było wyrównać szanse i wpompować trochę miliardów w upadające linie lotnicze xD