KE wszczyna dochodzenie przeciwko Amazonowi. Zarzuca łamanie prawa konkurencji
Amazon będzie musiał się przygotować na postępowanie antymonopolowe Komisji Europejskiej. KE podejrzewa koncern o łamanie zasad konkurencji na rynku internetowej sprzedaży detalicznej.
KE zarzuca Amazonowi, że ten opiera się stale na "niepublicznych danych biznesowych niezależnych sprzedawców" działających na swoich rynkach. Według Komisji koncern ma wykorzystywać te dane na korzyść własnej firmy detalicznej konkurującej z tymi sprzedawcami.
- Doszliśmy do wstępnego wniosku, że Amazon, łamiąc prawo, nadużył swojej dominującej pozycji dostawcy usług rynkowych w Niemczech i Francji. Mógł wykorzystać wrażliwe dane na dużą skalę, aby konkurować z mniejszymi detalistami. Teraz musi odpowiedzieć na zarzuty - poinformowała wiceszefowa KE Margrethe Vestager.
Chodzi o stronę internetową Amazona, która pełni podwójną rolę. Jest bowiem platformą handlową dla sprzedawców w sieci. Jednocześnie koncern sam za jej pośrednictwem sprzedaje identyczne produkty, jak handlowcy na jego stronie.
Zobacz: Zakaz handlu do zawieszenia? "Nie róbmy z pracowników niewolników"
Oprócz wspomnianego dochodzenia antymonopolowego KE wszczęła też drugie dochodzenie w sprawie praktyk biznesowych firmy w handlu w sieci.
KE podejrzewa bowiem, że Amazon traktuje preferencyjnie własne oferty detaliczne. Na specjalne traktowanie na platformie koncernu mogą liczyć również ci sprzedawcy, którzy korzystają z usług logistycznych i dostawczych koncernu.
Amazon wydał już oficjalny komunikat w tej sprawie. "Nie zgadzamy się ze wstępnymi stwierdzeniami Komisji Europejskiej i nadal będziemy dokładać wszelkich starań, aby dostarczyć rzetelnych informacji w tym temacie" - czytamy.
"Amazon reprezentuje mniej niż 1 proc. globalnego rynku detalicznego, a w każdym kraju, w którym działamy, operują również więksi sprzedawcy. Żadna firma nie troszczy się bardziej o małe firmy, ani nie zrobiła więcej, aby je wesprzeć w ciągu ostatnich dwóch dekad niż Amazon. Ponad 150 000 europejskich firm prowadzi sprzedaż w naszym serwisie, generując przy tym dziesiątki miliardów euro przychodów rocznie i tworząc setki tysięcy miejsc pracy" - widnieje w komunikacie biura prasowego Amazon.
Nie ma żadnych prawnych terminów zakończenia dochodzenia antymonopolowego. Czas trwania dochodzenia antymonopolowego zależy od wielu czynników, w tym od złożoności sprawy, zakresu, w jakim zainteresowane przedsiębiorstwa współpracują z Komisją, oraz korzystania z prawa do obrony.