Kolej podatna na sabotaż. Holandia ma poważny problem

Holenderska infrastruktura kolejowa jest zbyt słabo zabezpieczona wobec rosnących zagrożeń, takich jak akty sabotażu, cyberataki czy zwiększony ruch wojsk – wynika z raportu organu doradczego OFL, przekazanego w poniedziałek wiceministrowi transportu Thierry’emu Aartsenowi.

AMSTERDAM, NETHERLANDS - SEPTEMBER 09: A general view of the central station after train services were cancelled due to a railway workers strike in Amsterdam, the Netherlands on September 09, 2022. Railway workers' strike in the Netherlands cause travel disruptions and badly affect the life of city's residents. It is one of the latest strikes in Europe against inflation and the rising cost of living. Dutch Railways workers decided to strike after their demands for an increase in salaries were rejected. (Photo by Abdullah Asiran/Anadolu Agency via Getty Images)Holenderska kolej podatki na ataki sabotażowe
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu Agency
Przemysław Ciszak

Z raportu OFL wynika, że w Holandii władze przez lata koncentrowały się głównie na efektywności, punktualności kolei i na obniżaniu kosztów, pomijając przy tym kwestie bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej. Tymczasem – ostrzegają eksperci – w obecnych realiach fizyczna i cyfrowa odporność systemu staje się kluczowa.

Przykładem zagrożeń, na jakie narażona jest infrastruktura kolejowa, stał się pożar kabli w pobliżu lotniska Schiphol podczas czerwcowego szczytu NATO oraz próby cybersabotażu. OFL zaleca m.in. rozwój systemów kamer wykrywających podejrzane zachowania, wzmocnienie ochrony w newralgicznych punktach i inwestycje w technologie antydronowe.

Wojskowe transporty

Kolejnym wyzwaniem jest rosnące zapotrzebowanie na wojskowy transport kolejowy w związku ze zobowiązaniami Holandii wobec NATO. Obecne możliwości sieci kolejowej nie pozwalają na bezproblemowe zwiększenie liczby przewozów wojskowych bez poważnych zakłóceń w ruchu cywilnym – pojedynczy skład wojskowy może opóźnić kursowanie pociągów pasażerskich nawet o trzy godziny.

OFL rekomenduje zarządcy sieci kolejowej ProRail zwiększenie zapasów części, rozbudowę zespołów naprawczych i opracowanie planów awaryjnych na wypadek poważnych incydentów. W raporcie wezwano też do lepszej współpracy między ProRail, resortem infrastruktury i krajowym koordynatorem ds. bezpieczeństwa (NCTV).

Na realizację niezbędnych działań potrzebne będzie co najmniej 600 mln euro - szacują autorzy raportu.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują