Koleje. Polska daleko od czołówki, jeżeli chodzi o punktualność. Winne awarie i remonty

Polska jest daleko za czołówką, w unijnym zestawieniu efektywności transportu kolejowego za rok 2018. Tymczasem kolej poprawia procent pociągów jeżdżących na czas. Jak? Wydłużyła okres, w którym pociąg jest punktualny.

Coraz więcej pociągów w Polsce przyjeżdża punktualnie. Jest jednak pewien haczyk.
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
oprac.  KRO

W trzecim kwartale 2019 roku do stacji docelowej przyjechało punktualnie ponad 92 proc. pociągów – podaje "Rzeczpospolita". Rok temu wskaźnik ten wynosił 87,42 proc. Jest więc niby lepiej, ale… Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zwiększył czas, w którym pociąg jest uznawany za punktualny. W zeszłym roku za przyjazd na czas uznawano opóźnienie do 4 minut i 59 sekund – w tym roku granica została wydłużona o minutę.

– Punktualność cierpi przez prace na torach. Do tego dochodzą jeszcze inne utrudnienia, np. likwidowanie mijanek przy modernizacji linii – mówi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, cytowany przez "Rz".

To wcale nie koniec problemów związanych z inwestycjami, ponieważ najbliższe dwa lata będą okresem ich kulminacji. Roczna wartość wszystkich przekroczy 12 mld złotych. A już teraz dobowa liczba zamknięć lub ograniczeń ruchu na sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe (PLK) wynosi 400.

Zobacz także: Największe targi kolejowe w tej częściej Europy. Przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu

Rośnie też liczba odwołanych pociągów od początku roku. W pierwszym kwartale było to 3249 składów, a w trzecim – 3662.

– Zauważalny wzrost liczby odwołanych pociągów w trzecim kwartale był głównie skutkiem awarii pojazdów – tłumaczy Ignacy Góra, prezes UTK, w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Na jakich pociągach klienci mogą polegać najbardziej? Najlepszy wynik zanotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – w trzecim kwartale na czas przyjechało 99,61 proc. Dobrze radzą sobie też samorządowi przewoźnicy. Dla przykładu: punktualność Kolei Wielkopolskich sięgała niemal 95 proc., a Kolei Małopolskich – niecałe 94 proc.

W rankingu opartym na ankiecie Światowego Forum Ekonomicznego, który ocenia transport kolejowy pod względem częstotliwości, punktualności, prędkości oraz ceny biletów, używającym skali od 1 (wyjątkowo nieefektywna) do 7 (niezwykle wydajna), ocena Polski to 3,96. Za nami znalazły się m.in. Irlandia i Włochy, ale wyprzedziły nas Słowacja (4,12), Litwa (4,47) oraz Czechy (4,73). Liderem jest Holandia z wynikiem 5,54.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują