Koń trojański w amerykańskich portach. Dźwigi to tajna broń Chin?

Chińskie dźwigi kontenerowe, które działają w amerykańskich portach, są wyposażone w zaawansowane czujniki, które mogą rejestrować i śledzić pochodzenie i miejsce przeznaczenia załadunków. To budzi obawy, że Chiny mogą przechwytywać informacje o wysyłkach dla wojsk USA - pisze w poniedziałek "Wall Street Journal".

Ameryka?ski sprz?t wojskowy w porcie w Gdyni
03.12.2022 Gdynia Port Wyladunek sprzetu 2 Pancerna Brygadowa Grupa Bojowa 1 Dywizja Piechoty Armii USA (2nd Armored Brigade Combat Team, 1st Infantry Division)
Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER
N/z: czolg M1A2 Abrams
Wojciech Strozyk/REPORTERChińskie dźwigi kontenerowe, które działają w amerykańskich portach, są wyposażone w zaawansowane czujniki, które mogą rejestrować i śledzić pochodzenie i miejsce przeznaczenia załadunków - donosi "Wall Street Journal"
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
oprac.  KKG

Według amerykańskiego dziennika niektórzy przedstawiciele Pentagonu porównali dźwigi, produkowane przez firmę ZPMC z siedzibą w Chinach, do konia trojańskiego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaki cel mają Chiny? Ekspert tłumaczy

Maszyny te są stosunkowo dobrze wykonane i niedrogie, ale poza czujnikami, dzięki którym mogą śledzić ładunki, dźwigi mogą być sterowane zdalnie i jeśli ktoś chciałby zakłócić przepływ towarów, mógłby to wykorzystać - stwierdził Bill Evanina, były dyrektor amerykańskiego Narodowego Centrum Kontrwywiadu i Bezpieczeństwa (NCSC).

- Dźwigi mogą być nowym Huaweiem - powiedział Evanina, odnosząc się do chińskiego koncernu elektronicznego, którego sprzęt został zakazany w USA po tym, jak uznano, że może być wykorzystywany do szpiegowania Amerykanów.

Chińskie MSZ uznało w poniedziałek doniesienia dotyczące dźwigów za "jawnie paranoiczne" i wprowadzające w błąd amerykańską opinię publiczną. Wcześniej chińska ambasada w Waszyngtonie uznała zaniepokojenie w USA za próbę utrudnienia współpracy handlowej z Chinami.

"Ostatnie napięcia z powodu (...) balonów, które miały być środkiem chińskiej inwigilacji, rzuciły światło na zmieniającą się naturę wywiadu i tego, w jaki sposób kraje wzajemnie się obserwują, poza wykorzystywaniem bardziej konwencjonalnych narzędzi do zbierania informacji, takich jak działalność agentów czy satelity" - skomentował "WSJ".

W ostatnich latach amerykańskie władze wskazywały na cały szereg sprzętu produkowanego w Chinach, który mógł ułatwiać obserwację bądź powodować zakłócenia w Stanach Zjednoczonych, w tym na systemy prześwietlania bagażu i transformatory energetyczne.

Raport: dźwigi zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Wyrażano również szersze zaniepokojenie dotyczące rosnącej kontroli Chin nad portami na całym świecie poprzez strategiczne inwestycje. Chiny produkują obecnie niemal wszystkie nowe kontenery transportowe i kontrolują usługi dotyczące danych dostaw.

"W tym kontekście, zwróciły na siebie uwagę olbrzymie dźwigi kontenerowe. Uchwalona w grudniu ustawa o polityce obronnej, o wartości 850 mld dolarów, wymaga, aby administrator morski ministerstwa transportu, w porozumieniu z ministrem obrony i innymi osobami, przedstawił do końca roku raport, mający charakter jawny, dotyczący tego, czy dźwigi w amerykańskich portach, wyprodukowane za granicą, stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa cybernetycznego lub bezpieczeństwa narodowego" - pisze "WSJ".

Władze USA nie wychwyciły jak dotąd żadnych przypadków wykorzystywania dźwigów w niecnych celach - dodał dziennik. Amerykanie poinformowali za to, że zestrzelony w lutym balon został wyprodukowany przez firmę bezpośrednio powiązaną z chińskim wojskiem i był wyposażony w anteny oraz czujniki do zbierania danych wywiadowczych i komunikacji. Zachodnie organy ścigania uznały za priorytet zapobieganie zagrożeniu ze strony chińskiego wywiadu, w tym kradzieży technologii - podkreślił "WSJ".

Dźwigi firmy ZPMC po raz pierwszy pojawiły się w USA około 20 lat temu. Obecnie chińskie przedsiębiorstwo kontroluje ok. 70 proc. światowego rynku dźwigów i sprzedało swój sprzęt do ponad 100 krajów świata.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"