Konsumenci znikają z rynku, a za nimi sklepy? Branża handlu przed ponurą perspektywą
Eksperci NielsenIQ ostrzegają, że kryzys demograficzny coraz mocniej wpływa na handel w Polsce uderzając w tą branżę już "tu i teraz". Sposobem może być tworzenie adekwatnej oferty z uwzględnieniem miejscowej struktury demograficznej.
Zmiany demograficzne zaczynają odciskać swoje piętno na polskim handlu. Eksperci z NielsenIQ, światowej firmy analizującej zachowania konsumenckie, na których powołuje się serwis wiadomoscihandlowe.pl, podkreślają, że spadek populacji Polaków będzie miał do 2050 roku coraz większy wpływ na rynek. Jednakże, jak zauważają, te zmiany można wykorzystać też do zwiększenia sprzedaży i uniknięcia wojny cenowej.
Handel a zapaść demograficzna. Zagrożenia i szanse
Podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, Joanna Kwiczor z NielsenIQ przypomniała, jak dynamicznie zmieniał się handel w Polsce w ostatnich latach. Jej zdaniem szansą dla handlu w dekadach spadku populacji jest wnikliwa obserwacja zachowań konsumentów.
– Klienci w zależności od swojego wieku oczekują czegoś innego. Producent, marka czy detalista muszą się zastanowić czy oferta produktowa lub oferta sklepu jest adekwatna w stosunku do demografii w konkretnym miejscu. Bo są makroregiony, w których młodych ludzi jest 12 proc., a w innych jest ich aż 24 proc. – powiedziała Joanna Kwiczor.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Impact'25 - Mirosław Czeka; Prezes Zarządu BGK
Przemysław Dwojak z NielsenIQ zauważył, że ostatnie lata były złotą erą dla polskiego handlu, ale ostrzegł przed nasyceniem rynku. – Bardzo dynamicznie rozwijały się zarówno dyskonty, supermarkety, jak i małe sieciowe sklepy spożywcze – podkreślił Dwojak. Ekspert NielsenIQ zaznaczył, że zmiany wymuszają ciągłe dostosowanie się branży.
To nie jest tylko e-commerce, to nie jest tylko zwiększona saturacja, to nie są tylko zmieniające się zwyczaje zakupowe. Kryzys demograficzny ma różne swoje odmiany – od starzejącego się społeczeństwa po populację miast. A Polska nie jest pod tym względem homogeniczna – przyznał ekspert NielsenIQ.
– Naprawdę zmiany demograficzne widać tu i teraz. Nie musimy czekać na kolejne 25 lat, żeby zobaczyć, że rzeczywiście fizycznie konsument znika z rynku – podsumował.