Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Koronawirus. Zwrot kosztów, albo voucher. To podróżni mają zdecydować

3
Podziel się:

Anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii? Klienci mają prawo do zwrotów kosztów - podaje Komisja Europejska w pakiecie dotyczącym turystyki.

Za anulowaną wycieczkę podróżni mają prawo do pełnego zwrotu wszelkich płatności.
Za anulowaną wycieczkę podróżni mają prawo do pełnego zwrotu wszelkich płatności. (Flickr)

Koronawirus uderzył zarówno branżę turystyczną, jak i jej klientów. Komisja Europejska przedstawiła rekomendacje w ramach pakietu turystycznego. Podkreśla w nim fakt, że podróżni mają pełne prawo do zwrotu poniesionych kosztów za anulowane bilety na samolot, pociąg, autobus czy prom, jak zorganizowane wycieczki.

Jak podkreśla w wytycznych KE, jeżeli podróż została odwołana z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, a taką jest bez wątpienia pandemia koronawirusa, podróżni mają prawo do pełnego zwrotu wszelkich płatności do dwóch tygodni po zakończeniu terminu zamawianej podróży.

Możliwa jest również forma vouchera, ale tylko za zgodą pasażera. Jak podkreśla Komisja, taka możliwość nie pozbawia bowiem podróżnych prawa do zwrotu pieniędzy. Oznacza to, że voucher może być jedynie dobrowolną alternatywą, z której klienci mogą, ale nie muszą skorzystać.

Unijni eksperci rekomendują jednak, aby sprawić by voucher był atrakcyjniejszą formą niż zwrot gotówki. Podkreślają, że zdają sobie sprawę z trudnej sytuacji organizatorów i przewoźników.

Zobacz także: Trwają prace nad otwarciem granic. Przybliżony termin? "Czerwiec, lipiec"

Zdaniem KE, przede wszystkim vouchery powinny być chronione przed niewypłacalnością tego kto je wystawia. Powinny być ważne co najmniej 12 miesięcy i podlegać zwrotowi maksymalnie po upływie jednego roku, jeśli nie zostaną wykupione.

Powinny również zapewniać pasażerom pasażerom podróżowanie tą samą trasą i na tych samych warunkach, co w wykupionej ofercie. Zorganizowana podróż powinna wiązać się z usługami tego samego rodzaju lub o równoważnej jakości - precyzuje KE.

Zdaniem unijnych ekspertów takie vouchery powinny być również przenoszone na innego podróżnego.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
franek
4 lata temu
a co zrobic z rezerwacjami w zagranicznych hotelach za posrednictwem booking? nie chca zwracac , booking nie moze zrobic nic, jak wystawi sie negatywa to blokuje konto. Jestem bezsilny, stracilem sporo kasy
annn
4 lata temu
napiszcie jak te pieniadze odzyskac? nie odbieraja tel, nie odpowiadaja na maile? Mam ich pozwac do sadu za np. 600 zl? Mialam nadzieje, ze mozna skorzystac z opcji chargback, ale dostalam od banku negatywna odpowiedz
Turysta
4 lata temu
Dostaną ha ha na 100% .Pozdrawiam