Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|
aktualizacja

Krajowy Plan Odbudowy nie dla lokalnej kolei. Samorządy zawiedzione

6
Podziel się:

Regionalny transport został w Krajowym Planie Odbudowy potraktowany po macoszemu - twierdzą samorządowcy. Rząd skupił się na połączeniach krajowych, zapominając o tych lokalnych.

Krajowy Plan Odbudowy nie dla lokalnej kolei. Samorządy zawiedzione
Krajowy Plan Odbudowy zakłada modernizację na kolei. Problem w tym, że tylko tej krajowej, a nie regionalnej (money.pl, Rafał Parczewski)

O niezadowoleniu samorządowców pisze "Rzeczpospolita". Jeśli zaplanowali oni inwestycje w lokalne połączenia i liczyli na wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy, to mogą się srogo przeliczyć.

Zdecydowana większość środków trafi bowiem do PKP Intercity, czyli przewoźnika działającego na dłuższych krajowych trasach. Dla tych lokalnych nie zostanie już zbyt wiele pieniędzy.

KPO na tabor kolejowy przeznacza około 1,8 mld zł. Tymczasem samo Intercity planuje inwestycje za ponad 4 mld zł. Samorządy boją się, że to oznacza całkowite odcięcie regionów od tych środków.

Zobacz także: Rządowe inwestycje. Minister: priorytety to CPK, kolej i obwodnice

- Podróżujący pociągami InterCity to tylko 15 proc. pasażerów kolei. Tymczasem KPO ma wspierać gospodarkę nisko- i zeroemisyjną, która powinna być realizowana głównie poprzez przekierowanie codziennych dojazdów na koleje w regionach - tłumaczy na łamach "Rz" Patryk Wild, przewodniczący Komisji Rozwoju Regionalnego i Gospodarki w Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Dolny Śląsk chciał rewitalizować 300 km linii kolejowych i elektryfikować kolejne 100 kilometrów.

Rząd jednak zamierza przekazać środki na modernizację spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta ma remontować je w cenie nawet 22 mln zł za kilometr. Samorządowcy wskazują, że w ostatnich latach udało im się zrobić to samo za 2,5 mln zł.

- Linię z Dzierżoniowa do Bielawy przejmowaliśmy w dwa lata, wliczając przetarg, a wyremontowaliśmy ją za 2,5 mln zł netto za kilometr - mówi Wild "Rzeczpospolitej".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
MARO
4 lata temu
Na dzisiejszej Warmii i Mazurach Niemcy tak rozwinęli sieć połączeń kolejowych że nie było tam miejscowości z której byłoby do stacji kolejowej dalej niż 10 km! PRL jeszcze to wszystko podtrzymywało przez lata, ale przyszli styropianowi i wszystko to zniszczyli! Dziś jest tam wiele miejscowości z których mieszkańcy niemający samochodów nie są w stanie w weekend się z nich wydostać, bo nie mają czym!
logiczny
4 lata temu
Tak budowalim, budowalim aż zrujnowalim+ ! ;(((
szurik
4 lata temu
Mają rację, kolej lokalna jest o wiele ważniejsza. Tą koleja do CPK to tylko kilka promili Polaków będzie jeździło i to może raz w roku, a lokalną powinni dojeżdżać do pracy codziennie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
CCCCCCCCCCCCC...
4 lata temu
Styropianowcy myślą że państwo też może być ze styropianu. Pcim i Styropian
Starosta
4 lata temu
Jest jeszcze program Kolej+ przeznaczone 50mld zł.
szurik
4 lata temu
Mają rację, kolej lokalna jest o wiele ważniejsza. Tą koleja do CPK to tylko kilka promili Polaków będzie jeździło i to może raz w roku, a lokalną powinni dojeżdżać do pracy codziennie.
logiczny
4 lata temu
Tak budowalim, budowalim aż zrujnowalim+ ! ;(((
Teri
4 lata temu
Przecież mają samorządy do końca kwietnia zrobić małe projekty do ogółnego planu. Niech przestaną narzekać , a optymalnie wykorzystają czas żeby wprowadzić zmiany.