Kraków: źle obsługiwano parkomaty, pieniądze nie trafiły do kasy miasta. Jest zawiadomienie do prokuratury
Gdy wpływy z opłat za parkowanie zaczęły znacząco maleć, prezydent Krakowa zlecił Wydziałowi Kontroli Wewnętrznej UMK przeprowadzenie kontroli. Objęła ona lata 2014-2018. Wykazała nieprawidłowości, które teraz zbada prokuratura.
Kontrola wykazała, że rzeczywiście doszło do nieprawidłowości, w wyniku których budżet miasta został uszczuplony. Przykładowo, występowały błędy techniczne parkometrów i systemów je obsługujących, które uniemożliwiały określenie kwot niedoborów lub nadwyżek. Poczta PolskaPolska SA, która odpowiadała za konwój i przeliczanie pieniędzy pochodzących z parkometrów, nie zawsze prowadziła dokumentację w sposób prawidłowy, informuje lokalny serwis "Co w Krakowie".
Efekt: niedobory w kwocie co najmniej 122 709,59 zł.
Prezydent złożył do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa polegającego na nierzetelnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych przez spółkę.
Obejrzyj: Klin podatkowy w Polsce. "Zamiast rozwiązania problemu kiełbasa wyborcza"
Ponadto, jeszcze przed rozpoczęciem kontroli przez Wydział Kontroli Wewnętrznej UMK, zarząd Miejskiej Infrastruktury wdrożył działania naprawcze mające na celu zabezpieczenie środków finansowych zgromadzonych w parkometrach.
Zostały wprowadzone procedury dotyczące obsługi parkometrów, zbierania i ochrony środków pieniężnych, tj. procedura wyjęcia kaset, zarządzania kluczami i kartami oraz serwisowania parkometrów.
_Po publikacji tekstu swoje oświadczenie wysłała nam Poczta Polska._
Usługę na rzecz krakowskiej Miejskiej Infrastruktury świadczymy od 2015 roku. Pierwszy sygnał o przypadkach nieprawidłowości w sporządzaniu i przekazywaniu dokumentacji rozliczeniowej z MI otrzymaliśmy we wrześniu 2018 roku. Na zgłoszone uwagi reagowaliśmy na bieżąco. Również różnice kasowe stwierdzone w kasetach z parkometrów nie budziły wątpliwości i nie były kwestionowane przez MI.
Odbiór kaset z bilonem z parkometrów każdorazowo realizujemy w obecności pracownika MI. Natomiast bilon jest przeliczany w specjalnych pomieszczeniach pod stałym nadzorem monitoringu.
Wskazane w komunikacie nieprawidłowości w naszej ocenie w żaden sposób nie przyczyniły się do niedoborów wykazanych w trakcie kontroli, która miała miejsce w MI. Wnioski z kontroli są nam znane tylko w zakresie, w jakim zostały upublicznione. Zamierzamy rozmawiać z klientem na temat dalszej realizacji usługi tak, aby jej wykonanie nie budziło zastrzeżeń.
Usługi odbioru i przeliczania bilonu z parkomatów świadczymy też dla innych klientów w różnych miastach. W sytuacji wystąpienia ewentualnych różnic bądź innych nieprawidłowości ujawnionych przez klienta, rozbieżności wyjaśniamy na bieżąco.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl