Kryzys giganta. Cła Trumpa będą kosztować miliard dolarów
Nike przewiduje, że w nadchodzących kwartałach spadek sprzedaży i zysków będzie się łagodzić po trudnym czwartym kwartale fiskalnym. Firma zmaga się jednak z nowymi wyzwaniami, w tym z cłami, które w 2026 roku mogą podnieść koszty o 1 miliard dolarów, zmuszając do dalszych dostosowań w łańcuchu dostaw - podaje CNBC.
Nike zmaga się z poważnymi trudnościami finansowymi, które zostały uwydatnione w wynikach za czwarty kwartał 2025 roku. Zysk spółki spadł dramatycznie o 86 proc., głównie z powodu trudnej strategii restrukturyzacyjnej, która obejmowała oczyszczanie zapasów oraz powroty do sprzedaży hurtowej - czytamy.
Ponadto nowe cła na produkty importowane z Chin, które wyniosły około 1 miliarda dolarów w bieżącym roku fiskalnym, stanowią dodatkowy, znaczący koszt, który firma będzie starała się zredukować poprzez optymalizację łańcucha dostaw oraz wprowadzenie podwyżek cen.
Pomimo trudności związanych z rosnącymi kosztami, Nike nadal osiągnęło lepsze wyniki niż oczekiwali analitycy, osiągając przychody w wysokości 11,1 miliarda dolarów. Zwiększona sprzedaż w sklepach stacjonarnych (+2 proc.) była jednym z niewielu pozytywnych elementów, jednak sprzedaż internetowa spadła o 26 proc., a sprzedaż hurtowa zmniejszyła się o 9 proc. - podkreśla CNBC.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Koszyk Dudy" po 10 latach. Oto jak zmieniły się ceny
Odbudowa będzie wymagała czasu
Choć firma zmaga się z problemami w segmencie online, jej wyniki w Stanach Zjednoczonych były lepsze niż przewidywano. Z kolei w Chinach, gdzie Nike zmaga się z intensywną konkurencją, odbudowa sprzedaży będzie wymagała więcej czasu.
Mimo że Nike przewiduje dalszy spadek sprzedaży w najbliższych kwartałach, spodziewa się, że dalsze działania restrukturyzacyjne przyniosą efekty w dłuższym okresie, pozwalając firmie odzyskać stabilność finansową.
Jednak w krótkim okresie firma musi stawić czoła wyzwaniom związanym z wyższymi kosztami, zawiłościami w łańcuchu dostaw oraz wyższymi opłatami celnymi. Długoterminowym celem jest przywrócenie rentowności, przy jednoczesnym umacnianiu pozycji na rynku globalnym, gdzie firma wciąż pozostaje w czołówce branży, mimo trudności związanych z transformacją.