Orbis rozpoczął swoją działalność jako biuro podróży, a w 1951 roku dołączyły do niego pierwsze hotele. Wśród najbardziej znanych obiektów były hotele Victoria i Bristol w Warszawie, Grand Hotel w Sopocie oraz Cracovia w Krakowie. W 2020 roku AccorInvest nabył markę Orbis, rozpoczynając proces transformacji, który miał na celu wzmocnienie pozycji grupy na europejskim rynku - czytamy.
Tymczasem grupa AccorInvest ogłosiła nowy etap w swojej historii. Zmienia nazwę na Essendi i jasno sygnalizuje kierunek, w jakim zmierza – zrównoważony rozwój, większa efektywność i wyraźna obecność w Europie. Rebranding dotyczy także polskiego Orbis S.A., który również przyjmie nową nazwę.
Grupa zarządza obecnie 576 hotelami w 24 krajach, zatrudniając 20 tys. pracowników. Wśród marek, które znajdują się w jej portfolio, są takie sieci jak ibis, Novotel czy Mercure.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa strategia Essendi
Nowa strategia biznesowa zakłada również ambitne cele ESG. Do 2030 roku Essendi chce zredukować emisję CO2 o połowę, a do 2050 roku osiągnąć pełną neutralność klimatyczną. Do 2026 roku wszystkie hotele grupy mają mieć certyfikat Green Key, a 80 proc. – BREEAM in Use.
Na koniec 2024 roku wartość portfela hoteli grupy Essendi została oszacowana na 7,8 miliarda euro, a hybrydowy model operacyjny – łączący zarządzanie nieruchomościami z operacyjną efektywnością – pozwolił wygenerować rekordowe wyniki finansowe. Przychody wzrosły do 4 miliardów euro (+3,1 proc. r/r), a EBITDA osiągnęła 656 milionów euro (+6,1 proc. r/r) - czytamy w komunikacie prasowym.
Essendi zmniejszyło także zadłużenie i skutecznie dywersyfikowało źródła finansowania – m.in. przez dwie emisje obligacji w 2024 roku.
Zmiana tożsamości to ukoronowanie naszej transformacji i otwarcie nowego rozdziału w historii grupy. Dzięki zaangażowaniu naszych zespołów osiągnęliśmy konkretne rezultaty: umocniliśmy naszą pozycję lidera w Europie, zoptymalizowaliśmy nasz portfel, zwiększyliśmy rentowność i ustabilizowaliśmy sytuację finansową. Patrzymy jednak na to szerzej niż tylko przez pryzmat liczb. Jesteśmy dumni, że możemy aktywnie kreować kierunek zrównoważonego hotelarstwa. Essendi to dziś silna, elastyczna i odpowiedzialna grupa, z determinacją podążająca ścieżką dalszego rozwoju i promująca ideę pozytywnego hotelarstwa w Europie - przekazał Gilles Clavié, prezes zarządu Essendi.