Madryt ma dość. Koniec z elektrycznymi hulajnogami. "Jeżdżą po chodnikach"

Cofamy zezwolenie trzem firmom obsługującym elektryczne hulajnogi, które od października znikną z ulic Madrytu – poinformowały władze. Stolica Hiszpanii w ten sposób chce zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców.

Zostawione na środku chodnika hulajnogi w Madrycie to normaZostawione na środku chodnika hulajnogi w Madrycie to norma
Źródło zdjęć: © Getty Images, | Gustavo Valiente, LightRocket, SOPA Images
oprac.  PBE

"Naszym priorytetem jest integralność fizyczna i bezpieczeństwo mieszkańców Madrytu" – napisał w czwartek na portalu X Jose Luis Martinez-Almeida, burmistrz Madrytu.

Trzy firmy obsługujące 6 tys. elektrycznych pojazdów w hiszpańskiej stolicy, Lime, Dott i Tier Mobility, od października będą musiały wycofać je ze stołecznych ulic.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Emeryci wściekli na rząd Tuska. "Poniżej godności człowieka"

Hulajnogi bez ubezpieczenia

Według Almeidy firmy nie spełniły warunków bezpieczeństwa w stosunku do pieszych, zwłaszcza osób starszych, nie świadczyły usług dla całego miasta oraz nie posiadały ubezpieczenia.

Nie wprowadzono ulepszeń technologicznych, które zapewniłyby, że pojazdy nie będą jeździć po chodnikach lub parkować w nieodpowiednich miejscach - dodał burmistrz Madrytu.

Jednocześnie włodarz miasta oświadczył, że prywatne hulajnogi elektryczne będą mogły nadal swobodnie poruszać się po mieście.

"Madryt podąża śladami innych europejskich stolic, takich jak Paryż" – komentuje decyzję madryckiego ratusza dziennik "ABC". W związku z przeprowadzonym w Paryżu ubiegłego roku referendum z francuskiej stolicy zniknęło ok. 15 tys. hulajnóg.

Hulajnogi elektryczne w Polsce

Hulajnogi elektryczne na wynajem od lat funkcjonują także w Polsce. Według przepisów hulajnogi muszą korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Mogą też poruszać się po wspólnej drodze dla pieszych i rowerzystów, zachowując szczególną ostrożność. Mowa o jeździe z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego czy ustępowaniem pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianiem ruchu pieszemu.

Natomiast jeśli nie ma drogi rowerowej, a na jezdni ustawione są ograniczenia do maksymalnie 30 km/h, użytkownik e-hulajnogi musi się po niej poruszać – nie wolno mu korzystać w tym przypadku z chodnika. Na chodnik może wjechać jedynie wtedy, gdy na jezdni jeździ się szybciej, niż 30 km/h a obok nie ma drogi dla rowerów.

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025